Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lillolle
V70 flexifuel -2009 vände mig idag till vår lilla verkstad hemma på byn för en fråga kring värmen i bilen , den kommer men det tar tid innan man känner sig riktigt nöjd och vill öppna upp jackan lite eller ta av sig handskarna. Då frågar han om tempgivaren går upp :-o och jag känner bara vad säger du ? För nån sån har inte jag sett i instrumenteringen på bilen och efter att ha läst och bläddrat i handboken så måste jag erkänna hittar inte nån sån . Så vore tacksam om någon kan tala om hur jag på ett enkelt vis ska kunna kolla att motorn går upp i värme samt termostat koll .
av Rådlös
Njaaa… Du kan se motortempen men bara med en generös och komplett OBD2-utrustning. Om din verkstad har lite hjälpmedel så kan dom själva kolla upp det.
Annars finns det ju IR-termometerar. Dom billigaste tror jag Clas Ohlson säljer, 200 kr. En IR-termometer i pennform. Men dom är fullt tillräckliga. (Går att använda till annat också. T.ex jaga kölddrag runt dörrar och fönster m.m.)
Du har en FFV. Är det elmotorvärmaren som är dålig eller menar du den värmen som motorn själv alstrar? Om det handlar om elmotorvärmaren så skall den vara tämligen blygsam. Jag har testat och den värmer upp motorn till 30°C. Men det räcker ju för att starta motorn utan vidare. 30°C hade vi flera veckor under senaste sommaren. Jag tror inte det var någon bil som hade startsvårigheter på grund av temperaturen under sommaren.
Om det är motorns egenalstrade värme som är dålig så brukar ju första steget vara att byta termostat. Termostater slits med åren så även om felet skulle vara något annat, t.ex med elektroniken eller styrningen av luftflödet så har du i förebyggande syfte bytt termostaten nu. Då kan du köra lugnt i den vetskapen i ca 10 år till.
av Lillolle
Nu är prylar handlad , termostat/med hus samt glykol, bytt en massa termostater genom åren på äldre bilar då naturligtvis så nu till min fråga är det svårt att byta detta på årsmodell 2009 brukar finnas fina handledningar på you tube men tyvärr så hittar jag inte någon tråd för ämnet och årsmodell 2009 . Volvo verkstad har tid 16/2 mekonomen hade sjukdom i verkstaden så dom kunde heller inte hjälpa till . Så om någon sitter på nån super bra lösning och vill dela med sig vore jag tacksam.
Användarvisningsbild
av apersson850
Vet inte hur det är på en flexifuel. På en D5 är det ett rent helvete.
av frippe64
Lillolle skrev: mån 21 jan 2019, 14:38 Nu är prylar handlad , termostat/med hus samt glykol, bytt en massa termostater genom åren på äldre bilar då naturligtvis så nu till min fråga är det svårt att byta detta på årsmodell 2009 brukar finnas fina handledningar på you tube men tyvärr så hittar jag inte någon tråd för ämnet och årsmodell 2009 . Volvo verkstad har tid 16/2 mekonomen hade sjukdom i verkstaden så dom kunde heller inte hjälpa till . Så om någon sitter på nån super bra lösning och vill dela med sig vore jag tacksam.
Sök på Ford Focus/Mondeo/Duratec HE/thermostat så hittar du flera DIY på YT.

Trottelpositionsgivaren kanske. Min var full med v[…]

Bakre länkarmsbussning

Fått till mig att Bilkompaniet monterar en f[…]

Felparkering...

Jag kommer dock betala boten idag. Trots att jag[…]

Hände inte så mycket idag, bara uppdate[…]