Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en V70 Classic Momentum D4, tillverkad 2015. Jag har två ärenden som jag vill att Svensk Bilgaranti ska ta åt mig, men måste först göra en felsökning på auktoriserad verkstad. Och för att hjälpa verkstan så vill jag ha er hjälp med mina problem, om ni har några tips jag kan föra vidare! :)

1. Backspeglarna låser sig vid minusgrader. De går alltså inte ut när jag startar bilen på morgonen eller när jag ska hem från jobbet på eftermiddagen. Jag förstår att is kan skapa problem. Men min bil är ju inte Volvos första bil de ha anpassat till vårt kalla nordiska klimat.
Vet ni någon lösning, tips på att göra det bättre eller något som jag kan be verkstan göra för att förbättra detta? Allt är välkommet.

2. När det är minusgrader så hör jag ett otäckt skrapande/krasande ljud på vänster sida, när jag kör över ett gupp eller i någon håla. Det skulle t.ex. kunna vara något med stötdämparen. Ljudet påminner om min gamla Golf 2a där stötdämparen låste sig så fort det blev minusgrader.
Något ni upplevt som jag kan be verkstan att kolla på?

Tacksam för all feedback, ska lämna in bilen nästa torsdag! :)
Backspeglarna kommer att frysa, när vädret slår om från blött med plusgrader till minusgrader. Det är enkel fysik/mekanik, och allt smörjande i världen kommer inte att hjälpa. Vattnet lägger sig vid kanterna, där det fryser. Det kan inte fettet göra något åt. Det är inte fettet i sig självt som är problemet, det är vattnet.
Jag låter alltid speglarna fälla in sig, även på vintern. Men det är bara att gå varvet runt bilen, lyfta på torkarna och lirka loss speglarna, så kommer de ut igen. Om bilen inte har kunnat stå i varmt garage, förstås.

Din andra punkt har jag inte upplevt.
Om det kommer in vatten så det kan frysa så är speglarna dåligt kapslade. (men kostar säker mer än vad volvo vill betala, för i slutet så är det kunder som ska betala)
Visst med mycket vatten som fryser snabbt så kan det mesta frysa fast.
Om du vill undvika "problem" med fastfrusna speglar, stäng av infällningen så de fryser fast utfällda. ;-)
Jag har inte infällbara backspeglar på min V70 -08, men om man startar backspegel/bakrutevärmen, värmer det inte så mycket att isen smälter?
Låt vara att det inte går på nolltid, men om man har lite framförhållning, sopa av snö eller skrapa någon ruta, kanske det går?
Speglarna fälls ut/försöker fällas ut så fort du låser upp bilen
Tack för alla svar!
Jag tror att meddelandet till verkstan blir att rengöra, smörja upp och sen stänga av funktionen att de fälls in. Har bilen ute hela tiden.
Men har ni någon idé om vad det otrevliga ljudet på vänstersidan kan komma ifrån? Vid minusgrader och när man kör på gupp eller hålor.
1, Bra förslag av dig själv, jag stänger också av denna funktion vintertid!
2, har också det gnisslande ljudet över det första guppet på mornarna för att sedan tystna! Bad verkstaden kolla
detta innan garantin gick ut men dom hittade inget fel.
Har för mig att jag läst i någon annan tråd här på forumet om folk som fått något utbytt, typ dämpare eller någon gummidamask eller nått?!?!

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Jag har även vart i kontakt med Phoenix gold […]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]