Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Svärföräldrarna har en XC70 2016 ca.
När den elektriska bakluckan går upp så går den ända upp och sen går den ner igen typ 15cm. Vad kan va fel? Man vill ju att den ska stanna ändå upp !
Kostar en tusing på volvo (för båda) tar ca en halvtimme att byta.
Jag har samma strul med min XC-70 2016. Upplever att den slår i ganska hårt i ändläget för att därefter åka ner 30 cm och stannar där. Testade att ställa in en lägre maxhöjd på luckan men även där fås samma beteende och luckan ”studsar” ner. Manuellt inga problem att få den att hålla positionen.

Är det verkligen gasdämparen som är problemet? Känns som om det borde vara något elektriskt eller en dålig ändlägesgivare.
Om det är gasfjädrarna som tappat trycket, vilket är helt normalt med tiden och många öppningar, så brukar felet bli värre i kallt väder och om bilen inte står plant.
Det finns ett antal varianter på fjädrar på olika bilmodeller. Min XC70 hade exempelvis olika fjädrar på höger och vänster sida.
Min står i varmgarage och har inte märkt någon skillnad med kyla. Dock har den under de två år jag ägt den alltid åkt ner om jag står i uppförsbacke. Trodde det var något nivåstrul.

Inget alternativt fel på detta beteende? De håller sig uppe med manuell öppning. Trist att byta fjäder om det inte visade sig vara felet
De jag har sett som lyft elektriskt och sedan glidit ner en bit har haft diagnosen slitna fjädrar. Som du skriver kan det hjälpa att lyfta manuellt och det blir värre om bilen lutar också, för då blir vinkeln mot dragningskraften ofördelaktigare.

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]