Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cyprus
Hej, vi ska nu byta upp oss från vår gamla trotjänare (V70 2003 som rullat 38k) som hade flertalet brister vid besiktningen. Vill fortsätta med V70 men nu gå från bensin till diesel. Jag är både snål och miljömupp så kostnad och bränsleförbrukning är viktigare än acceleration och fart.

Hur som helst, vi tänker köpa en V70 årsmodell 2010-2012 med manuell låda, men valet handlar om motorn. Det blir antingen en 1.6 Drive eller D3. Jag har förstått att skillnaden i bränsleförbrukning mellan de båda är ganska små och enbart aningen lägre hos en drive. Skatten skiljer inte heller mer än ca 1000 SEK, så vad jag undrar över är om en av modellerna har ett större servicebehov än den andra.

D.v.s. skiljer sig serviceboken mellan en Drive och en D3?

De har ju funnits på marknaden ett tag nu så hur ser det ut med generella problem och brister, är de likvärdiga eller strular en mer än den andra?

Tacksam för era åsikter och råd.

Mvh
av Lövet
Cyprus skrev: sön 06 jan 2019, 12:52 Hej, vi ska nu byta upp oss från vår gamla trotjänare (V70 2003 som rullat 38k) som hade flertalet brister vid besiktningen. Vill fortsätta med V70 men nu gå från bensin till diesel. Jag är både snål och miljömupp så kostnad och bränsleförbrukning är viktigare än acceleration och fart.

Hur som helst, vi tänker köpa en V70 årsmodell 2010-2012 med manuell låda, men valet handlar om motorn. Det blir antingen en 1.6 Drive eller D3. Jag har förstått att skillnaden i bränsleförbrukning mellan de båda är ganska små och enbart aningen lägre hos en drive. Skatten skiljer inte heller mer än ca 1000 SEK, så vad jag undrar över är om en av modellerna har ett större servicebehov än den andra.

De har ju funnits på marknaden ett tag nu så hur ser det ut med generella problem och brister, är de likvärdiga eller strular en mer än den andra?

Mvh
Vilken variant av DrivE pratar vi om? Är det den tidiga med 109hk så har den mycket högre servicekostnader än D3 eftersom den behöver både additiv var 6000e mil och partikelfilterbyte var 12000e mil. Det ska man inte fuska med, nästan alla fel på den motorserien orsakas av felaktig service. När motorn fick 115hk försvann dessa servicepunkter. Nån annan kan säkert fylla i om det var exakt då den bytte namn till D2 också.
av Cyprus
Lövet skrev:
Cyprus skrev: sön 06 jan 2019, 12:52 Hej, vi ska nu byta upp oss från vår gamla trotjänare (V70 2003 som rullat 38k) som hade flertalet brister vid besiktningen. Vill fortsätta med V70 men nu gå från bensin till diesel. Jag är både snål och miljömupp så kostnad och bränsleförbrukning är viktigare än acceleration och fart.

Mvh
Vilken årsmodell av DrivE pratar vi om? Är det den tidiga med 109hk så har den mycket högre servicekostnader än D3 eftersom den behöver både additiv var 6000e mil och partikelfilterbyte var 12000e mil. Det ska man inte fuska med, nästan alla fel på den motorserien orsakas av slarvig service.
Hej Lövet, tack för informationen. Visste inte att det skiljde i service för en DrivE inom årtalen 10-12. Från och med när ändrades detta? Alltså när ändrade man antal hk och servicebehov? Låter ju inte alls aktuellt att köpa en tidig DrivE med andra ord. Tack!
av Lövet
Cyprus skrev:
Lövet skrev:

Mvh
Vilken årsmodell av DrivE pratar vi om? Är det den tidiga med 109hk så har den mycket högre servicekostnader än D3 eftersom den behöver både additiv var 6000e mil och partikelfilterbyte var 12000e mil. Det ska man inte fuska med, nästan alla fel på den motorserien orsakas av slarvig service.
Hej Lövet, tack för informationen. Visste inte att det skiljde i service för en DrivE inom årtalen 10-12. Från och med när ändrades detta? Alltså när ändrade man antal hk och servicebehov? Låter ju inte alls aktuellt att köpa en tidig DrivE med andra ord. Tack!
Ja när motorn fick 115hk så ändrades typen av avgasrening. Jag är rätt säker på att den bytte namn till D2 i samband med detta.
av frippe64
Inte 1,6 drive med eolys och partikelfilterbyte!
D2 från 2012 blir säkert det billigaste, D3 dyrare men lite roligare.
Är det verkligen bara en 1000-lapp i skillnad på skatten?
Provkör på motorväg, och testa omkörningar.
Användarvisningsbild
av fjohan82
En annan sak som är bra att ha med i bilden är om ni ska dra lite tyngre släp, då bör man nog se sig om efter en D3.
Ett lättare släp till tippen eller en Billys bokhylla i ett OKQ8-släp klarar såklart Drive/D2 också, men sen blir det kämpigare.

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx kan man räkna på detta.

Jag hade D2 115hk i min V50 MY11, inga direkta maskinella fel (förutom kopplingen och givaren till partikelfiltret) på 20000 mil.
Den motorn tog mig både till ICA, Ukraina och Rumänien utan några konstigheter. :-)

Som sagt, ut och provkör bilar som är av intresse.
Glöm inte att titta på servicehistoriken i boken!
av volvofantast
Är det motorn med 114 Hk så har den inget partikelfilter bytte , räcker gott och väl i styrka vid normal körning,ska man dra mycket eller tunga saker ofta så är d3 att rekommendera
av Tompan60
Jag valde en D3. Har en bekant som jobbar med biltester av kommande modeller på Volvo. Han bad mig undvika drive modellerna och köpa D3.

Ångrar mig inte. Kör manuell låda. Ypperligt då jag sällan kör och köar inne i city
av berrabus
Tompan60 skrev:Jag valde en D3. Har en bekant som jobbar med biltester av kommande modeller på Volvo. Han bad mig undvika drive modellerna och köpa D3.
Varför skall Drive-modellerna undvikas?
av Tompan60
Bla. Annat för urintankandet (AdBlue) tidigare modeller med byte av partickelfitret. Motor med tillhörande mororstyrningar av Ford. Inte lika bra o hållbara... dyrare servicekostnader mm.

Men sen gör alla som dom vill med sina bilval. Jag är nöjd med mitt...

Trottelpositionsgivaren kanske. Min var full med v[…]

Bakre länkarmsbussning

Fått till mig att Bilkompaniet monterar en f[…]

Felparkering...

Jag kommer dock betala boten idag. Trots att jag[…]

Hände inte så mycket idag, bara uppdate[…]