Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av morre
Hej

Vill ha lite köpråd om någon orkar :)

Har en V70 2005 som jag haft snart 11 år. Gått fantastiskt bra, kört den nu 30 000 mil. Den börjar dock bli gammal.
Vill byta till en nyare V70 2016 men har inte ekonomin just nu.
Har hittat en V70 2.5T från 2008 för ca 60 000 kr, 18500 mil.

Är det värt att göra en deluppgradering i väntan på det större bytet? Är en V70 2.5T från 2008 i fint skick, Summum, vinterdäck ej drag men motorvärmare en bra bil?

Tack på förhand!

/Markus
av Rådlös
"Är en V70 2.5T från 2008 i fint skick, Summum, vinterdäck ej drag men motorvärmare en bra bil? "

Vad förväntar du dig egentligen för svar på en sådan fråga?
Du måste provköra bilen och du måste gå igenom det mesta. Kolla vad som är bytt och reparerat, kolla servicehistoriken och stämplarna i serviceboken. Är låskistor bytta, är gasspjället rengjort, är avgassystemet utbytt, fungerar AC'n och är den kontrollerad, och inte minst är kamrem och multirem utbytta? Stämmer körsträckan med Bilregistret? Red ut hur den är körd tidigare och om du vill ha ett någorlunda hållbart svar här på forumet, visa upp bilder på bilen! Vad begär man för bilen? Vad ingår t.ex av extra lastutrustning i bagageutrymmet? Vilken typ av motorvärmare är det, elektrisk eller bränsledriven? I det sistnämnda fallet, hur gammalt är batteriet? Om det är elvärmare, är det utbyggt med kupévärmaruttag eller annan utrustning? Är den extra uppsättningen däck på fälg eller omonterade?
av morre
Ett stort tack för ditt svar, nu vet jag mycket mer vad jag ska kolla efter. Toppen!
av volvofantast
Om det är den nyare modellen så är det ju en helt annan bil , mycket mer komfort och skönare att köra,så det är ett lyft bildmässigt sett,åk och provkör så känner du om det är värt det.
av frippe64
Om din nuvarande bil fungerar är det väl bättre att du behåller den nåt år, och sparar pengar till den bil du verkligen vill ha? Men som alltid är det ett lotteri med begagnade bilar. Motorn kan rasa på din nuvarande och den tappar hela sitt värde, och motorn på den V70 du tittar på kan också rasa, t.ex. om AC-lager skär, men då blir det mycket dyrare.

V70 II är ju annars en härlig bil att åka i, men 2,5T drar mycket bensin, speciellt med automat och stadskörning.
Farthållare v40 -13

Hej, Jag har exakt samma problem med min farth&a[…]

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]

Jag har hört om en del problem med dom fö[…]

Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]