Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TK421
Har precis köpt en VOlvo V70 My16 Classic med vit lack. Bilen är riktigt välvårdad utvändigt, men jag förstår inte riktigt hur det ser ut under motorhuven och vid de lackade delarna av motorrummet. Se nedan bilder:
20190102_134303.jpg
20190102_134303.jpg (225.26 KiB) Visad 1035 gånger
20190102_134348.jpg
20190102_134348.jpg (171.19 KiB) Visad 1035 gånger
Har ägt Volvobilar tidigare och då har dessa delar varit klarlackade precis som utsidan, men på denna volvo känns lacken sträv och allmänt ful. Sprayade på lite avfettning men ingenting hände, inte heller när jag bearbetade ytan med en mikrofiberduk och lite polish. Frågan är, varför ser det ut så här? Är det fel på lacken på min bil, eller har Volvo helt enkelt snålat in på lacken här?

Är van vid att dessa delar ska vara lika fina som utvändigt... då blir det såklart lite trist att det ser ut såhär när man lyfter på huven.

Tacksam för tips och råd.
SBergdahl skrev:Vilka Volvos har du haft tidigare? P2orna har inte heller klacklack under huven utan allt är matt där.
Hej!

Det var en Volvo S60 2001 års modell. Innan dess en 940 som jag inte minns årsmodell på. Byter inte bil så ofta...

/TK421
Hade samma på min V70 my11 och nuvarande XC60 my17. Lacken tål typ ingenting och när jag på sensommaren dammsög bort alla löv under gallret framför rutan samt på sidorna så repades lacken sönder av munstycket så nu är det vita streck där grundfärgen syns.
dannesk skrev:Hade samma på min V70 my11 och nuvarande XC60 my17. Lacken tål typ ingenting och när jag på sensommaren dammsög bort alla löv under gallret framför rutan samt på sidorna så repades lacken sönder av munstycket så nu är det vita streck där grundfärgen syns.
Vad märkligt. Ja då är det i alla fall inte någon fusklackering från en krockskada eller nåt som säljaren "glömt" att meddela.

Tråkigt att Volvo inte håller samma standard som förr. Denna lackyta går det väl i princip inte att göra någonting med bilvårdsmässigt sett? Den får se skitig ut helt enkelt, eller?

/TK 421
Jag brukar köra på lite alkaliskt avfettning och sedan svampa av med bilshampo med vax. Brukar hålla efter så det brukar inte bli så skitigt som det ser ut på din.
dannesk skrev:Jag brukar köra på lite alkaliskt avfettning och sedan svampa av med bilshampo med vax. Brukar hålla efter så det brukar inte bli så skitigt som det ser ut på din.
Tack för tipset. Nu har jag bara kallavfettning men det får duga.

En följdfråga, jag såg att när jag tvättade bilen så fanns det två gropar precis vid huvens gångjärn där det fanns hur mycket skit som helst. Jag gav den ett kort sprut med högtrycken och ut kom en kaskad av massa jord eller vad det var. Jag rensade så mycket jag kunde men det stod fortfarande några cm med vatten där som inte verkade dräneras bort. Detta kan väl inte vara bra? Hur ska jag rengöra dessa två kompostgropar? Har testat att gräva med fingrarna samt blåsa försiktigt med högtrycken. Men det vatten som hamnar där vill inte rinna bort.

/TK421
Min V70 2008 har fin lack under huven. Dock utan klarlack. Jag undviker att parkera under träd. Då slipper man kåda/sav på bilens lack

Och som bonus blir det ingen kompost i "groparna" och därunder...
Vet inte exakt hur det förhåller sig med V70 av den här årsmodellen, dock så har man själv genom åren stött på att nyare bilar allt mer verkar få mer och mer ful-lack från fabrik. Dvs tunnare lager lack, ännu tunnare klarlack om någon ens.
Gäller då främst undersida av motorhuv och plåten i motorrummet (kylarbalk, skärm infästningar, m.m, m.m).

Trottelpositionsgivaren kanske. Min var full med v[…]

Bakre länkarmsbussning

Fått till mig att Bilkompaniet monterar en f[…]

Felparkering...

Jag kommer dock betala boten idag. Trots att jag[…]

Hände inte så mycket idag, bara uppdate[…]