Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PatricF
Tjenare,

Jag har en V70 -08 2.5T och när jag startar bilen så gnisslar det väldigt mycket från en rem under motorhuven.
Kollar jag lite närmare så ser det ut att vara remmen som sitter vid generatorn. Gasar man till lite så gnisslar det mer men när man har kört ett tag så slutar det gnissla.

Jag undra om om det är när generatorn laddar batteriet som det gnisslar sen när batteriet är fulladdat så behöver inte generatorn kämpa och slutar då gnissla. Detta är bara en teori jag har då jag inte är en mekaniker.

Men min fråga är om man kan spänna den eller om man måste byta hela remmen?
Jag har kollat på YouTube lite men hittar inte exakt min modell men det verkar vara likadant för de flesta t.ex S80, S60 osv.

Men frågan är också om det är värt att göra själv eller om det är så pass billigt att få det fixat på verkstad att man hellre lämnar in den? Jag gillar annars att pilla och lära mig själv dels för att spara pengar men också för att lära mig.
Användarvisningsbild
av Variosboy
"Trångt som f.n"?? Hur gjorde du då?
Bytte på min 2.5FT förra sommaren å inte var det nå trångt inte..
av Truckdoktor
Kollar gärna alla andra rullar remmen rullar på också, om du gör det själv. Inte att nån är på väg till himmelen där med, tänker på generatorfrihjulet och AC-Kompressor

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]

Det beror lite på vad för batteri d&aum[…]

Farthållare v40 -13

Hej, Jag har exakt samma problem med min farth&a[…]

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]