Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har haft ett missljud/ rassel en tid som driver mig till vanvett. Ett slammer/rassel från motorrummet i ca: 20-30 sekunder vid uppstart av kall motor. Försvinner efter ca 20 sek och bilen går hur bra som helst annars. Motorn är en 2.5T med motorkod: B5254T6 och modellår 2008. Inga felkoder går att utläsa. Hör ljudfil efter texten nedan.

Har fått förslag på alltifrån VVT, startmotor, spännrullar, luftpump(?), lyftare mm ... Har dubbelkollat allt föregående utan att hitta ljudkällan. När jag står framför motorrummet tycker jag mig kunna lokalisera ljudet till området där startmotorn sitter (under luftfilterburken). Startmotorn har därför demonterats och testats avseende funktion i bänk. Inga skador eller metallspån på bendixen eller svänghjulet, och startmotorn fungerar perfekt.

Av en händelse råkade jag igår höra ljudet komma underifrån bilen. Vid upprepade uppstarter verkade ljudet komma från avgassytemets främre parti, vilket fick mig att misstänka katen dvs att missljudet alstras av eventuell defekt katalysator.

Kan det vara en defekt katalysator som orsakar detta missljud och vad är det som får den att avge missljudet/rasslet? Vad säger ni? Hör ljudfil nedan:

Ljudfil:
Tror jag hittat lösningen på mitt problem till slut.

Efter att ha tillbringat en stor del av helgen till att "googla" mitt problem med slamret från motorrummet, tycks jag nu ha funnit svaret i filmklippet nedan. Jag har sedan våren 2018 haft bilen hos olika verkstäder (inklusive Volvo) som felsökt, dock utan framgång. Lösningen tycks vara mycket enkel, nämligen lösa bultar till avgasgrenröret enligt kommentarerna till filmklippet nedan. Hoppas verkligen att lösningen är så enkel som att några bultar behöver dras åt!

Vad säger forumet, verkar det sannolikt? Kommentarer mottages med intresse. Klicka på "YouTube" längst ned till höger för att ta del av kommentarerna under filmklippet.

Jag hade detta problem på min V70 FT-09, och det var två bultar som satt löst på grenröret. Var lätt att fixa själv allt görs uppifrån, börja med att ta lös lilla slangstumpen till vätskekylning turbo sitter med pressklammer och vik rören lite åt sidan .
Sen är det bara att montera bort värmesköld och dra åt bultarna i grenröret, det är svårt att se något så känn dig fram med fingrarna.

Lycka till! MVH: Micke
SadVolvo skrev: ons 05 feb 2025, 11:10 Med risk för att återuppliva en död tråd men min bil låter exakt såhär och majoriteten säger att det är dreven. Vad kom du fram till? Ursäktar återigen återupplivningen.
Precis som Donken skrev tidigare i tråden: lösa muttrar på grenröret. Finns en utförlig arbetsbeskrivning här på forumet.
xAx skrev: ons 05 feb 2025, 14:07
SadVolvo skrev: ons 05 feb 2025, 11:10 Med risk för att återuppliva en död tråd men min bil låter exakt såhär och majoriteten säger att det är dreven. Vad kom du fram till? Ursäktar återigen återupplivningen.
Precis som Donken skrev tidigare i tråden: lösa muttrar på grenröret. Finns en utförlig arbetsbeskrivning här på forumet.
Och samma var det för mig. Dock till den grad att en av pinnbultarna klättrat ur och försvunnit helt. Två lösa. Tack så mycket att du startade tråden för så många år sedan. Samt tack för utförlig arbetsbeskrivning Dronken.
Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]

Xc70 2012

Hej! Jag är ny här och jag fick dessa fe[…]

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]