Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av laj76
Jag har en V70 D4 årsmodell 2014 som gått 12500mil och den började varna för låg kylarvätskenivå. Jag fyllde på kylarvätska och den slutade att varna, körde med bilen några mil och sedan la bilen av. Fyllde på kylarvätska, lät den kallna och sedan när jag körde så kom det vit rök och den varnade för låg kylarvätskenivå. Har lämnat den till volvoverkstad och de gav mig svaret att de var tvungna att riva toppen för att kolla felet. Teknikern tror det är en trasig topplockspackning. Bara att riva kostar ca 35.000kr och sedan tillkommer delar. Bilen är fulservad hos volvoverkstad. Varför händer detta på en bil som bara gått 12500mil och aldrig tidigare varnat för låg kylarvätskenivå?
av laj76
Jo, via Volvia. Men det är 35% i självrisk. Vet att det täcker en del. Men jag trodde att en Volvomotor skulle hålla bättre än så. Fortfarande frågande varför den går sönder. Vet att topplockspackningen går sönder grund av värme och tryck. Men en välservad bil som bara är fyra år och gått 12500mil ?!
Tråkigt att råka ut för och nej det är ju inte normalt för en motor med så få mil, nånting måste ligga bakom för att packningen ska ge sig eller att toppen bli skev vid det miltalet.

Är det nya D4 fyrcylindriga eller gamla 5cylindrigs D4an?
Är det gamla 5:an så kom volvo ut med en ECM-mjukvara där cylindertrycket sänktes,hade ett antal topphaverier(packningar)som hade börjat läcka,var väl en kampanj..
Bilen verkar vara servad hos aukt.vst?
Användarvisningsbild
av x74
Perra83 skrev:Rivning av motor för 35000kr?
Fråga om dom verkligen måste ta in all personal på en motor och sedan lossa en skruv var.
Tänkte detsamma, har de å göra 1vecka att riva? i min värld säg 3-4 timmar delat på 35lapp blir nånstans runt 10000kr i timmen :-o

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]

Det beror lite på vad för batteri d&aum[…]

Farthållare v40 -13

Hej, Jag har exakt samma problem med min farth&a[…]

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]