Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danielalexander
Har en fråga.. Har precis införskaffat mig en V70 fas3 2010. Imorse när jag åkte till jobbet (den startade helt perfekt) så pep radion till då och då, och samtidigt som den pep så tändes vissa lampor i instrumentpanelen (minns inte vilka) men det slocknade och gick tillbaka till som ”vanligt” istortsett direkt efter och så höll de på i typ 10 minuter.. Och när jag parkerade på firman (en sträcka på ca 15-16 minuters körtid) och tryckte på start/stopp knappen så tvärdog precis ALLT, inget fungerade.. fick inte ut dosan ur hålet direkt, typ en minut senare fick jag ur dosan, istortsett allt förutom lampan till start/stopp knappen var dött. Menmen stängde dörren och tryckte på lås knappen på dosan, den låste bagaget men inga dörrar, så jag öppnade en dörr bara för att dubbelkolla om den var låst eller inte och då gick ju självklart larmet. Men med tanke på att ALLT nu var dött förutom larmet så kunde jag ju inte göra nått, gick och hämtade lite verktyg som jag har i lastbilen (mitt yrke) för att skruva bort batteriet (hade tröttnat på ljudet) och när jag väl kom tillbaka 5-6 minuter senare, då hade all ström kommit tillbaka och jag kunde ”låsa upp” och låsa bilen igen helt som vanligt.. Har nån koll på vad som kan vara fel?
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Nr1 vid märkliga elfel är att kolla så batteriet är ok.
Dåligt batteri kan resultera i alla möjliga konstiga fel.
Användarvisningsbild
av apersson850
Kolla också att jättesäkringen som sitter direkt på polen till batteriet inte har spruckit. Om den råkat ut för våldsam behandling kan den spricka, och då blir det ju totalstopp, som ofta kommer tillbaka igen när den rör sig någon tiondels mm.
av Danielalexander
Pluskabeln låg inte helt på, eller ja fick skriva åt den lite, hur jag nu kunde ha missat de.. Sen provade jag även att byta nyckel. Gick bra att åka från firman och hem! Så med lite tur så var det inte ett ”farliga” fel än så, men får se imorgon hur den beter sig. Stort tack för svar iallafall! :-)
av Schmoyoho
Nyckeln brukar inte tjorva, den behöver inget batteri utan kan läsas i nyckelsläden ändå. Tills motsatsen bevisas skulle jag tillskriva alla felen till batteriet/strömförsörjningen.
av Cox
Klart nyckel tjorvar, släden drivs ju av ström. Är bilen strömlös och nyckel sitter i får du inte ut den utan våld

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

@Järnoxen , Vill man så är det v&[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Det är spolarslangen som är uppvärm[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]