Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen i fråga är en V70 2.5FT my11.
Har rullat strax över 20000 mil.
Den rullar med Etanol i tanken.
Batteriet är knappt ett år gammalt.
Givetvis så kan jag inte hitta kvittot.

När jag kom ut till bilen häromdagen så fick jag upp meddelande om "Låg batterispänning, Energisparläge".
Provade att starta bilen, den startar direkt men går på 3 eller 4 cylindrar.
Hackar och hostar så in i h*lvete.

Testade att ladda batteriet.
Mätte spänningen över polerna och den är 13V, med batteriet inkopplat i bilen.

Dock har jag kvar felmeddelandet och motorn hackar o hostar fortfarande.

Fast grabben tyckte iofs att det lät roligt när det "puffar" från avgasröret.
Men efter en stunds funderande som kom han fram till att: "Pappa, du måste nog laga din bil".

Kan det vara så att motorn inte vill gå på alla cylindrar om batteriet är dåligt.
Jag har haft dåligt batteri i bilen förr, men då har den vägrat att starta.
Jag har haft sopslut batteri flera gånger (lång historia), men den har aldrig gått illa efter det (alltid E85) :/ Känns som det är något annat som spökar än batteriet, men det är ju rätt känt att det kan skapa väldigt konstiga fel med dåligt batteri, så man ska kanske inte utesluta det helt.
Om du har anledning att misstänka att batteriet är dåligt (typ från vad bilen redan meddelat) så är väl första åtgärden att byta batteri. Hade själv väldigt mystiska symptom från i mitt fall automatväxellådan efter meddelanden från bilen att batteriet inte funkade som det skulle, kan nog ge allsköns bekymmer med alla möjliga system. Ett passande Biltema-batteri är inte direkt något att fundera på, bara att byta och så får du se om det kanske är mer som behöver göras därefter.
Tack för svaren.

Det var ett Biltema batteri som satt i, det höllt knappt 1 år.
Men men, det får man väl ta.

Nu sitter det ett annat batteri i.
Så nu är "Låg batterispänning, Energisparläge" meddelandet borta.

Men tyvärr så hjälpte det inte motorproblemen.
Utan den vill fortfarande inte gå på alla cylindrar, och "puffandet" från avgassystemet fortsätter.

Lägger man handen på motorn så vibrerar/skakar den väldigt mycket.
Tyckte mig även känna en svag doft av etanol, men det kan vara inbillning kanske.

Kanske lika bra att ta den på en bärgare till Volvo nästa vecka.
För jag börjar att bli tveksam om detta går att lösa på garageuppfarten.
Det kan inte vara en spridare som tröttnat då?
Klart att det kan vara spridarrelaterat, men inte så troligt att två spridare lämnar in samtidigt (går på tre/fyra cyl) samt knepigare att kolla hemma. Troligare då med stiften eftersom det är dags för byte vid 20 000 och det miltalet passerats.
BildJag har en V70 2.0 F -08 och där är det 12000 mil som gäller för tändstiften. Detta läser jag på ett protokoll utskrivet från VIDA som jag fick med vid en service. Men jag har också en kopia av Volvos serviceschema i fyrfärgstryck. Där står inget alls om tändstift???
VIDA-utskriften gäller bara min motor medan det andra Volvoschemat gäller alla V70.
Hursomhelst, om man nu kör länge med samma stift förutsätter ju det att det är riktiga LongLife tändstift. Annars går det nog inte så bra. Det är platinumstift i min bil.
tändstift 1.JPG
Add description
tändstift 1.JPG (14.55 KiB) Visad 1329 gånger
Bild
Det är nog ett tryckfel på dom två sista i korsreferenstabellen. Det är endast ett bindestreck som skiljer i beteckningen.
Nu är det ju långtifrån säkert att dom här passar till en 2.5 F-motor, men det bör ju vara motsvarande platinumstift i alla fall om dom skall hålla länge. Googla på motorkoden och tändstift, så framgår det nog vilka stift det skall vara.
Bilen är servad vid 19954mil i augusti.
Och den är alltid servad på Volvo.
Dock hittar jag inte arbetsordern, men om jag inte missminner mig så var det en "mellan" service. Dvs olja, filter och allmän kontroll.

Verkar lite märkligt att stiften skulle ge upp för att batteriet dör.
För alla problem dök upp i samband med att batteriet dog.

Om jag har förstått det rätt så sitter det en givare som känner av om det är etanol eller bensin som sprutas in.
Kan det vara denna givare som har fått spel?
Vad kan man få för symptom om bilen tror att det är bensin, fast att det är etanol som sprutas in?

Bilen har stått strömlös i nästan 2 dygn, men det gjorde varken till eller från.

Tyvärr har jag inte tillgång till vare sig Vida eller någon OBD2 läsare.
Så jag har lite svårt att kolla felkoder.

@Järnoxen , Vill man så är det v&[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Det är spolarslangen som är uppvärm[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]