Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Behöver byta mina sommardäck till nästa år som idag har 235/55 17 som är original till XC70. Funderar på att istället montera 215/60 17 för lägre spårkänslighet och bränsleförbrukning. Rullomkretsen på däcken blir exakt desamma och den nya dimensionen är också marginellt billigare i inköp.

Finns det några nackdelar med detta? Blir de för smalt på original fälgen? tänkte då på att däcken är 2 cm smalare, fälgen heter SARGAS och jag tror den är 7,5" bred.

Har noterat att har man 17" fälg på XC70 2000-2007 så är det just 215/60 17. :-)
Användarvisningsbild
av ER
Blir bara sämre på alla punkter, Förbrukningen minskar inte då det mera sitter i högerfoten än däcksbredd samt att hålla "lite" högre tryck än vad Volvo föreslår gör mera än att minska bredden som inte påverkar. Har tidigare kört 215/65-16 vintertid men bytte förra året till 235/55-17 och som förväntat ingen skillnad i förbrukning mätt vid pump. Däcket är även på gränsen till för smalt för 7,5" bredden som ska ha 235:or optimalt, Lastindex på 215/60-17 är på tok för lågt, krävs 99 eller högre på en XC , finns dock enstaka däck med index 100 och högre, dock dyrare än 235/55/-17 så det är inte hållbart ekonomiskt.
XC70 2001-2007 har ju 7x17" vilket kan hantera 215/60-17. Prisskillnaden är inte nåt att tala om då samma fabrikat skiljer så lite som 200kr/st eller mindre. Finns 215/60-17 som är dyrare än 235/55-17 och tvärt om givetvis. Vad gäller spårkäslighet så har jag inte märkt nån skillnad och då har jag testat 255/45-19 på lånefälgar och jämfört med mina 235/45-19 då jag kommer byta till dessa nästa gång då dom är lite billigare än 235:or men ingen skillnad jag gråter över att betala "premium" för 235:or.
ER skrev:Blir bara sämre på alla punkter, Förbrukningen minskar inte då det mera sitter i högerfoten än däcksbredd samt att hålla "lite" högre tryck än vad Volvo föreslår gör mera än att minska bredden som inte påverkar. Har tidigare kört 215/65-16 vintertid men bytte förra året till 235/55-17 och som förväntat ingen skillnad i förbrukning mätt vid pump. Däcket är även på gränsen till för smalt för 7,5" bredden som ska ha 235:or optimalt, Lastindex på 215/60-17 är på tok för lågt, krävs 99 eller högre på en XC , finns dock enstaka däck med index 100 och högre, dock dyrare än 235/55/-17 så det är inte hållbart ekonomiskt.
XC70 2001-2007 har ju 7x17" vilket kan hantera 215/60-17. Prisskillnaden är inte nåt att tala om då samma fabrikat skiljer så lite som 200kr/st eller mindre. Finns 215/60-17 som är dyrare än 235/55-17 och tvärt om givetvis. Vad gäller spårkäslighet så har jag inte märkt nån skillnad och då har jag testat 255/45-19 på lånefälgar och jämfört med mina 235/45-19 då jag kommer byta till dessa nästa gång då dom är lite billigare än 235:or men ingen skillnad jag gråter över att betala "premium" för 235:or.
Bra synpunkter, då köper jag 235/55-17 igen.

Finns ju säkert bra anledningar att Volvo valt den dimensionen från början! 8-)
Användarvisningsbild
av Macka
Ja generellt så är det bäst att gå efter måtten som Volvo anger. Tycker dock inte att man ska gå ner i lägre profil, blir bara stötigare och orsakar onödigt slitage på bilen.
Macka skrev:Ja generellt så är det bäst att gå efter måtten som Volvo anger. Tycker dock inte att man ska gå ner i lägre profil, blir bara stötigare och orsakar onödigt slitage på bilen.
Det har du rätt i, fast nu har ju 215/60-17 och 235/55-17 samma faktiska profil :-D
XC70 ska ha lastindex 96 eller högre och alla 215/60-17 jag såg på prisjakt klarade det.
Och 215 i bredd lär inte vara något problem på 7.5"-fälgar.

Sen är ju frågan om du kommer tjäna något på att byta. Jag tror skillnaden mellan olika däckmärke/modeller är större än den du kommer märka av att byta dimension.

Edit: Lastindex 95 enligt MY14 manualen.. Min MY12 har 96... :-/
drbrain skrev:XC70 ska ha lastindex 96 eller högre och alla 215/60-17 jag såg på prisjakt klarade det.
Och 215 i bredd lär inte vara något problem på 7.5"-fälgar.

Sen är ju frågan om du kommer tjäna något på att byta. Jag tror skillnaden mellan olika däckmärke/modeller är större än den du kommer märka av att byta dimension.

Edit: Lastindex 95 enligt MY14 manualen.. Min MY12 har 96... :-/
Min XC70 MY14 ska ha lastindex 102, enligt transportstyrelsen iallafall.. Har dock inte tittat i instruktionsboken, man är väl en man? 8-)

TILLÄGG: Man ska nog inte lita på transportstyrelsen, för slår jag på en annan exakt lika XC70 men med 18" orginal står det lastindex 97. Kanske deras siffra bara anger vilket däck som sitter på original? Då har man lärt sig något nytt idag igen! :-)
ER skrev: ons 24 okt 2018, 16:37 Blir bara sämre på alla punkter,
Stämmer ju inte alls. Den högre profilen gör att bilen går mycket bekvämare och mjukare på vägen. Spår, hål, och framförallt svensk grov asfalt märks mycket mindre, man liksom svävar fram på mjuka moln och betydligt tystare.

Du tappar däremot i väghållning, körkänsla och högfartstabilitet med smalare däck.

Allt i välden är kompromisser. Om du byter storlek blir vissa saker bättre och andra sämre, du får bara fundera vad som är viktigt för dig?

Jag har kört allt från smala 16 tummare på min XC70 där det känns som man gungar fram på mjuka moln och det är så tyst i bilen så man tror de slagit lock för öronen. Till mina superbreda 20-tummare jag har på nu där man känner varje gruskorn man kör över och bilen ligger tokstabilt upp till fartspärren på 210 km/h, men tyst eller billigt är det inte.
SebastianJ skrev: fre 26 okt 2018, 07:50 TILLÄGG: Man ska nog inte lita på transportstyrelsen, för slår jag på en annan exakt lika XC70 men med 18" orginal står det lastindex 97. Kanske deras siffra bara anger vilket däck som sitter på original? Då har man lärt sig något nytt idag igen! :-)
Japp, transportsystemens uppgift är bara innknappad på regbesiktningen av besiktningsmannen, och det blir bara vad för däck som råkade sitta på bilen just då.

Kör du och registreingsbesiktigar på vinter och har dubbdäck på är det ju oftast T=190 km/h däck på bilen. DÅ får de ta sig omaket att titta i sina tabeller istället när de matar in sina siffor.

96 är ju 710 kg = 2440 kg för 4 däck och det är väl precis över totalvikten på en XC70 . Sen kan man ju alltid fundera på viktfördelning och så ..
VolvoB20 skrev:
ER skrev: ons 24 okt 2018, 16:37 Blir bara sämre på alla punkter,
Stämmer ju inte alls. Den högre profilen gör att bilen går mycket bekvämare och mjukare på vägen. Spår, hål, och framförallt svensk grov asfalt märks mycket mindre, man liksom svävar fram på mjuka moln och betydligt tystare.

Du tappar däremot i väghållning, körkänsla och högfartstabilitet med smalare däck.

Allt i välden är kompromisser. Om du byter storlek blir vissa saker bättre och andra sämre, du får bara fundera vad som är viktigt för dig?

Jag har kört allt från smala 16 tummare på min XC70 där det känns som man gungar fram på mjuka moln och det är så tyst i bilen så man tror de slagit lock för öronen. Till mina superbreda 20-tummare jag har på nu där man känner varje gruskorn man kör över och bilen ligger tokstabilt upp till fartspärren på 210 km/h, men tyst eller billigt är det inte.
SebastianJ skrev: fre 26 okt 2018, 07:50 TILLÄGG: Man ska nog inte lita på transportstyrelsen, för slår jag på en annan exakt lika XC70 men med 18" orginal står det lastindex 97. Kanske deras siffra bara anger vilket däck som sitter på original? Då har man lärt sig något nytt idag igen! :-)
Japp, transportsystemens uppgift är bara innknappad på regbesiktningen av besiktningsmannen, och det blir bara vad för däck som råkade sitta på bilen just då.

Kör du och registreingsbesiktigar på vinter och har dubbdäck på är det ju oftast T=190 km/h däck på bilen. DÅ får de ta sig omaket att titta i sina tabeller istället när de matar in sina siffor.

96 är ju 710 kg = 2440 kg för 4 däck och det är väl precis över totalvikten på en XC70 . Sen kan man ju alltid fundera på viktfördelning och så ..
Kanon att veta, men har bestämt mig för att köra 235/55 17 även fast det då skulle fungera med 215/60 17 istället, finns ju säkert bra anledningar att ingenjörerna på Volvo valt just den dimensionen! :-)
Bakre länkarmsbussning

Powerflex,enklare att byta också.

Doktorns 945 ltt -97

Ett tips med stiften: Får man det snett, ell[…]

Exakt vilka felkoder får du?

Enligt Volvo har jag signal från nyckeln men[…]