Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Lämnade in min V70 från 2016 på verkstad pga att kopplingspedalen knakade och knäppte vilket verkar vara ett vanligt fel hos dessa bilar. Mekanikern bytte då hjälpfjäder vilket tyvärr inte hjälpte och skapade ett annat ljud som jag länkar nedan. Är det fjädern som låter? Gör dom det när dom är nya?

Det hörs bäst på slutet, ett gnällande ljud. Man kan behöva ha lite volym för att höra det

https://streamable.com/in1wv

Mvh D
Tror det var så min V70II också lät. Demonterade fjädern med hylsorna på var sida och smörjde upp med vitt montagefett samt sprayade mellan plastbussning/axel som pedalen är ledad i så vart det tyst. Gjorde detta 2ggr på drygt 3 år.
Tack för svar. Får tuppjucket på den här jäkla kopplingen, känns som man kör i en skrotbil när man ska koppla. Klickar och knakar och har sig. Nu har jag haft den inne två ggr utan att det blivit fixat. Mekanikern är supertrevlig och gör vad han kan men såhär långt har det inte hjälpt. Kan man be dom byta hela pedalen?
Bakre länkarmsbussning

Powerflex,enklare att byta också.

Doktorns 945 ltt -97

Ett tips med stiften: Får man det snett, ell[…]

Exakt vilka felkoder får du?

Enligt Volvo har jag signal från nyckeln men[…]