Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HåkanJ
https://www.youtube.com/watch?v=JHjk-huL64E

När jag hade bilen inne på verkstaden för cirka två månader sedan för andra reparationer (bussningar såklart!) så frågade jag om det vinande ljudet från ratten, och gubbarna trodde, utan att göra någon närmare undersökning, att det berodde på styrstagsstablisatorn. Dumt nog så ställde jag inga följdfrågor och lät det bero.

Jag uppmärksammade sedan igår att servooljan var under minimum och fyllde på grön olja från Biltema (tyvärr toppade jag en bra bit över maxnivån) med resultat att ljuden försvann direkt. Klang och jubel fram till i morse, då bilen startade fint utan vinande ljud, för att sedan efter tre km börja låta likadant igen. Kollade nivåerna i oljekärlet och där hade inte hänt något. Inga synliga tecken på läckage heller.

Så, vad tror ni?
Köp ny behållare till servooljan. Sitter ett filter i den som kan bli täppt . Vanligt fel. Brukar börja låta då. Gör det så fort du kan så inte servopumpen blir fördärvad. Dyrt att byta pump...

Lycka till. Tomas :-)

Ps. Skriv gärna här hur det gick.
av xAx
Har identiskt ljud (möjligen något mer lågmält) och har påtalat detta vid flera tillfällen då bilen varit på verkstad, men fått till svar att det inte är något att bry sig om (eller liknande svar med den innebörden).

Har kört med detta ljud i drygt två år utan att det förändrats. Går det att rengöra nämnda filter i behållaren till servooljan eller det kanske är lika bra att köpa nytt, Tompan? Har du möjligen originalnr till behållaren? Får nästan alltid fel del när jag köper/beställer på min lokala Volvoverkstad. Har lärt mig att beställa delar genom att tillhandahålla originalnr; det blir enklast så :bored:

Redigerar/kompletterar själv. Originalnumret till styrservobehållare till V70II 2008- är 30680756
Har tyvärr inte original nr. Filtrets svårt att få rent. Billig att köpa ny behållare med inbyggt filter. Lätt byte. 2 slangklammer att lossa. Ska hitta en länk nu på den o lägger in sen. Volvo bodde ge rätt sak baserat på reg. nr. Finns inte så många olika sorter. Var bara noga med att fylla på med rätt olja...
Jag bytte burk mest i förebyggande syfte när jag bytte oljan. I efterhand vet jag inte om det var värt 6-700 kr eller vad det kostade, tror det hade räckt mer än tillräckligt med en rengöring som i videon.
Oljebytet och filterrengöring hade tyvärr ingen effekt. Det lutar väl åt att det är någon gummidetalj i styrningen som har torkat ut, kanske styrstagsstabilisatorn som min mekare säger. Någon som har erfarenhet av att byta eller smörja dylikt?
Doktorns 945 ltt -97

Ett tips med stiften: Får man det snett, ell[…]

Exakt vilka felkoder får du?

Enligt Volvo har jag signal från nyckeln men[…]