Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oskarsiden
Hej! Någon som har erfarenhet av Volvos aktiva chassi på xc70? Är det mycket skillnad på lägerna eller är det mer en frän grej att ha? Finns det några vanliga fel man bör veta innan man köper en? Tack på förhand
Användarvisningsbild
av apersson850
Notera att det inte går att kombinera med nivåreglering på de här bilarna. Själv värdesätter jag nivåreglering mer, så jag har det istället.
av William85
Alla bilar jag haft har haft vanliga stötdämpare men också den gemensamma nämnaren att de brukar blivit trött i stötdämpare efter ca 12-15 000mil. Sen kanske man kan tuffa på 5000 -10000mil till innan man verkligen känner att bilen inte är som när den var ny.

Jag vet inte hur avancerat four c är men köper man det som begagnat kan det vara bra att veta att man kanske behöver byta det under sin ägartid och då antar jag det inte är 5000kr för komponenterna som vanliga stötdämpare kostar...

Men med det sagt är väl xc70 en bil där man skulle vilja välja, i vardagen älskar jag att den är mjuk som en amerikanare. Men har man ambitioner att köra fort i rondeller och kurvor kanske man hade önskat mindre kräng. Eller också har man då valt fel bil :-)
Användarvisningsbild
av apersson850
Hehe, förra gången jag kom hem efter att ha kört hyrbil i USA i drygt en vecka, slogs jag av hur stötig och sportig min XC70 är i fjädringen. Samvaron med en GMC Yukon satte sina spår.
Den här gången kör jag en risig Mitsubishi Lancer, så det blir inga sådana effekter av den.
Användarvisningsbild
av vbc
Trassel med en nivågivare en gång. Då fungerade inte 4C och bilen blev som en badanka. Vill INTE vara utan :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

av Schmoyoho
Ett vanligt fel är att byte av 4C-dämpare är en riktig spark mellan benen, prismässigt. Jag vet, då jag har 4C (S80, inte XC70 iofs). Hade jag låtit Volvo lösa hela bytet hade det nog kostat uppemot 30000 kr, men beställer man online och kan skruva lite själv så går det att komma undan mycket billigare, men vanliga passiva dämpare är ju ofrånkomligen alltid billigare i alla jämförelser.

Jag gillar att trycka i sport/advanced i högre hastigheter men sällan jag orkar leka med knapparna i lägre farter. Tycker det är en riktigt trevlig funktoin men det är absolut inget jag skulle ha som köpkrav. Kul om bilen har det, skönt att slippa reparationskostnaderna om bilen är utan det.

Har man mer sportiga ambitioner med körningen skulle jag personligen i första hand kika på en V70 eller rentav V60. Men det går ju att t.ex montera en biffigare krängningshämmare på en XC70 också, eller byta stötdämpare. Krängningshämmare är nog ett bra botemedel mot badankskänslan, har "hört" här på forumet det var en av grejerna man uppgrdaerade iom faceliften av XC70 och att faceliftbilarna har bättre väghållning därför.
Användarvisningsbild
av apersson850
Fast när man kommer utanför vägen, något som ju en XC70 också är tänkt för, då vill man ha så lite krängningshämmare som möjligt. Seriösa terrängbilar har ofta möjligheten att koppla ur krängningshämmaren helt när man är i terränglådan. Nu är ju inte XC70 tänkt för stock och sten, men ojämna underlag i allmänhet ställer större krav på fjädringsväg. Styvare krängningshämmare ökar risken för diagonalspinn.
av Schmoyoho
Får jag generalisera fritt skulle jag påstå att 92% av XC70-köparna väljer bilen ovan V70 pga känslan i insteget, 7% köper bilen för markfrigången och i den återstående procenten hittar vi köpare som faktiskt skulle drabbas negativt (utanför vägen) av en styvare krängningshämmare.

Egentligen tog jag bara mest upp det som ett proof of concept, att det går att styva upp en XC70. I grunden tycker jag väl personligen att man bör välja en V70 om man vill ha lite ballare väghållning, eller välja en XC70 om man har någon som helst off-road-ambition. Upp till var och en såklart, men jag begriper bara inte t.ex de som köper en ny XC90 och sänker den, vad var meningen med att välja en XC då? 4C är som sagt trevligt men jag tycker inte det intuitivt är ett XC-tillbehör. Jag förstår att folk väljer XC-bilar men det är ändå ologiskt för mig. Men det har såklart inget med TS funderingar att göra, utan det är väl bara lite allmänna funderingar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Eftersom jag tillhör de som frestar framkomligheten på min XC70 till nära gränsen för dess förmåga (jag skriver nära, för jag har inte behövt bärgas än, men det har hänt att jag inte kommit dit jag tänkt mig förrän efter flera alternativa försök), så var det därför jag påminde om framkomlighetsaspekten.
Jag har genom åren noterat att AWD i min XC70 fungerar alldeles utmärkt, så länge bilen har möjligheten att hålla alla fyra hjulen med någorlunda jämn belastning på backen. Det är när den börjar stå på tre hjul som det blir problem. Eller ja, oftast är det inte värre än att den fortfarande står på alla fyra, men ett av dem har väldigt låg belastning, då fjädringen gått ut så långt den kan. Då vill den gärna börja slira på det hjulet som knappt rör marken, samt på det diagonalt motsatta. Utan riktiga diffspärrar har bilen problem att komma vidare då. Speciellt om man står bland en massa stenar, där man riskerar slå sönder något om man sätter upp farten.
Men får den bara ha alla fyra hjulen hyfsat likvärdigt på backen tar den sig fram där "vanligt folk", typ min kära särbo, är helt övertygade om att "är du så jävla dum att du kör där kommer du att fastna".
Än så länge har hon haft fel. Då har jag ändå dragit husvagn där tvåhjulsdrivna fastnat med bara bilen. Men jag har haft stänk av dynga upp på taket ibland.

En av anledningarna till att jag har nivåreglering på min bil (Nivomat), är att jag vill behålla markfrigången även med last.
Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller

Tack till er som åtminstone varit i nä[…]