- lör 29 sep 2018, 01:51
Eftersom jag tillhör de som frestar framkomligheten på min XC70 till nära gränsen för dess förmåga (jag skriver nära, för jag har inte behövt bärgas än, men det har hänt att jag inte kommit dit jag tänkt mig förrän efter flera alternativa försök), så var det därför jag påminde om framkomlighetsaspekten.
Jag har genom åren noterat att AWD i min XC70 fungerar alldeles utmärkt, så länge bilen har möjligheten att hålla alla fyra hjulen med någorlunda jämn belastning på backen. Det är när den börjar stå på tre hjul som det blir problem. Eller ja, oftast är det inte värre än att den fortfarande står på alla fyra, men ett av dem har väldigt låg belastning, då fjädringen gått ut så långt den kan. Då vill den gärna börja slira på det hjulet som knappt rör marken, samt på det diagonalt motsatta. Utan riktiga diffspärrar har bilen problem att komma vidare då. Speciellt om man står bland en massa stenar, där man riskerar slå sönder något om man sätter upp farten.
Men får den bara ha alla fyra hjulen hyfsat likvärdigt på backen tar den sig fram där "vanligt folk", typ min kära särbo, är helt övertygade om att "är du så jävla dum att du kör där kommer du att fastna".
Än så länge har hon haft fel. Då har jag ändå dragit husvagn där tvåhjulsdrivna fastnat med bara bilen. Men jag har haft stänk av dynga upp på taket ibland.
En av anledningarna till att jag har nivåreglering på min bil (Nivomat), är att jag vill behålla markfrigången även med last.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.