Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oskarsiden
Hej! Funderar på att köpa en xc70 från 08 eller lite nyare. Men är lite osäker på vilken motor man ska ta. Ska man ta en 3,2 eller t6:an? Som jag förstår det så är det väl i princip samma motor bara att 3,2 är nedtrimmad?
av Lövet
oskarsiden skrev: mån 24 sep 2018, 17:54 Hej! Funderar på att köpa en xc70 från 08 eller lite nyare. Men är lite osäker på vilken motor man ska ta. Ska man ta en 3,2 eller t6:an? Som jag förstår det så är det väl i princip samma motor bara att 3,2 är nedtrimmad?
Jag har haft en 3.2 och skulle inte rekommendera motorn. Den drar i princip lika mycket som T6 men är en rätt blek upplevelse. Framförallt är det samarbetet med automaten som inte är korrekt programmerat. Lådan är "dieselprogrammerad" så den kör på alldeles för hög växel hela tiden. 3.2an är tämligen tunn i botten men trivs på höga varv men dit kommer den liksom inte om man inte ger full gas. Först händer ingenting, sen ingenting, sen ALLT när lådan till slut växlar ner.

Till positiva sidor hör en väldigt låg ljudnivå och en briljant dritftsäkerhet. Finns knappt några rapporter om fel på motorerna.
Användarvisningsbild
av fjohan82
StefanN skrev: tis 25 sep 2018, 16:19 Finns ju ingen, varken T6 eller 3.2 på Blocket.
Det fanns en igår, silver, halogenlysen, importerad med typ 7000 mil på mätaren.
Vill minnas att den stod hos en auktoriserad handlare i Skåne.
Nu är den dock borta.
av Schmoyoho
Hade personligen gjort avsteg från drivlina för att få en bil med dagens must-haves som xenonljus.

Angående 3.2:ans växellådas programmering så tror jag det är samma sugmotorprogrammering som i min V8, dvs lådan är programmerad för att körupplevelsen ska vara mer av gliiidkaraktär än någon form av vad James May nog hade kallat för "sense of urgency. Minns inte exakt men har för mig ventilpaketen är besläktade iaf, det är iallafall inte alls nära samma rapphet i växlingarna i min V8 som det är i T6orna, särskilt om man jämför med sportläget.
Användarvisningsbild
av pang58
Jag har haft min 3.2 i drygt 3år nu. Nej, det är ingen racer men en underbar glidarbil. Hyfsad bensinförbrukning och skön gång i motorn.
av Schmoyoho
pang58 skrev: sön 30 sep 2018, 11:17 Jag har haft min 3.2 i drygt 3år nu. Nej, det är ingen racer men en underbar glidarbil. Hyfsad bensinförbrukning och skön gång i motorn.
Vad är förbrukningen på, av nyfikenhet? Blandad körning och landsväg?
Bakre länkarmsbussning

Powerflex,enklare att byta också.

Doktorns 945 ltt -97

Ett tips med stiften: Får man det snett, ell[…]

Exakt vilka felkoder får du?

Enligt Volvo har jag signal från nyckeln men[…]