Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
Hej,

Tänker plocka ut och rengöra samt smörja upp mekaniska delar i startmotorn. Vilka typer av rengöring och fett är lämpliga för detta ändamål?

Tacksam för tips och råd.
av MickeM
Jag har inget jättebra svar, men vill varna för de flesta fetter som blir tjocka och klibbiga i stark kyla, samt samlar damm i otäta utrymmen.
Startmotorn går nog tungt ändå, samt att för inte solenoiden fram drevet tillräckligt kan det få dåligt tag i svänghjulet och slita startkrans.
Eller bara klicka om den inte går nog långt.

Men varför detta?
Låter den illa i "eftersnurret"?
Annars är det nog en helt onödig åtgärd.
av xAx
Ja, den låter illa i "eftersnurret", så den bör rengöras och smörjas alternativt ersättas med en beggad eller renoverad.

Önskar därför tips på bra rengöringsmedel (bromsrengöring eller kraftrengöring?) och fett som inte drar åt sig skit eller som försvinner efter en vecka.
av MickeM
Jag hade en Passat som lät illa efter att motorn startat.
Rasslade liksom .

Jag tog ner startmotorn och tänkte ta isär och fetta in, men hejade mig av anledningarna jag skrev nyss.
Jag bara blåste genom den med tryckluft, och torkade av bendixdrevets glidyta med bromsrengöring och satt tillbaka och testade. Tyst!
(Man tog ner startmotorn på dryga 5min på den)

Annars kan du ju provköra den på bänken FÖRE åtgärd och höra om den låter då.
(Så du vet om du åtgärdat nått, innan återmonteringen)
av xAx
Jag misstänker att bendixdrevet har kontakt med svänghjulet ett tag efter uppstart, så det är glidytorna (fram/retur) till bendixdrevet jag vill rengöra och smörja upp, men vill göra det med ett smörjmedel som inte drar åt sig skit och som sitter kvar ett tag.
av Tompan60
Gjort detta på en volvo. Tog väldigt tunnt med hjullagerfett. Tunnflytande för att den inte skulle gå tungt i kyla. Funkade utmärkt.

Ta inga tjocka fetter typ molybdben mm då funkar det inte i kylan..

Lagren i startmotorer är oftast porösa bronslager... som absorberar fettet. Helt torra lager ska du inte ha då kärvar det

Lycka till. Det blir bra det du gör..

Ha de gott. Tomas
Bakre länkarmsbussning

Powerflex,enklare att byta också.

Doktorns 945 ltt -97

Ett tips med stiften: Får man det snett, ell[…]

Exakt vilka felkoder får du?

Enligt Volvo har jag signal från nyckeln men[…]