Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1269839
Behöver litet input om min automatlåda som funkat klockrent fram tills igår, sitter i en S80 2.5T -07 som piggats upp med BSR steg 1 i våras.

Lådan är spolad och bytt olja på för ca två år sedan vid 12.000 mil, Volvoverkstad. Blev mjukare och mer klockren men inte kass innan heller direkt. Vettig och bra åtgärd var det, mer nybilskänsla i växlingen.

Startbatteriet blev halvkasst sedan sommarens värmebölja, visst den drog igång den iofs väldigt startvilliga motorn på typ ett par motorvarv men jag hörde att det gick trögt när jag skulle hem igår söndag från en tävling 2,5 h hemifrån. Fått indikationer om låg batterispänning för några veckor sedan men fick inte ändan ur vagnen att fixa. Fick göra ett andra startförsök denna gång så startade motorn.

Dock betedde sig lådan nu mycket märkligt under gårdags körning, vid uppväxlingar och normalt gaspådrag så slirade den betänkligt under någon sekund innan nästa växel gick i, varvet gick upp för att sedan stabiliseras. Försökte testa kickdown men motorn verkade tappa kontakten helt med växellådan (varvet rusade iväg) så jag avbröt snabbt. Långsam acceleration med lock-up aktivt, försiktiga växelbyten med känslig gasfot fungerade normalt så jag körde hem den på så vis. Lade märke även till hårda nedväxlingar till växel 2 och 1 vid rondeller, fanns inte tidigare.

Mitt intryck var att lådan antingen glömt hur den ska bete sig mjukvarumässigt eller att någon av alla dessa solenoider i ventilpaketet segat till. Kan tillägga att min kunskap om automatväxellådor är mycket begränsad, vet bara att det är rätt komplicerade datorstyrda grunkor.

Massvis med hypoteser funderades på under vägen hem:
- körde igår på väldigt eländiga skogsvägar belagda med typ bergkross, kanske en sten pickat hål på oljekylare eller något annat (kollade om jag kunde se något oljeläckage när jag kom hem men inget synligt)
- kan jag möjligen ha pressat lådan för hårt nere i Polen för någon vecka sedan på deras fantastiskt fina snabba motorvägar? Men tänkte att i så fall borde det väl synts problem i samband med det och inte nu när tillämpar "Eco-körning" 100%...
- batteriet, kanske en alltför låg spänning under starten fått lådans styrenhet att vakna på fel sida? Eller att batteriet inte klarade att hålla tillräcklig systemspänning under färd?
- kanske att någon solenoid i ventilpaketet gett upp, låter dyrt att fixa... men visst fullt möjligt.

Nåväl. Batteriet behövde uppenbarligen bytas ut i vilket fall så det gjorde jag idag. Passade på att även läsa in original programvara för motor & växellåda, efter att ha läst ev felkoder med BSR's PPC-diagnos men det fanns inga (kanske inte denna diagnos kan läsa växellådans ev felmeddelanden?(*)).

Kört en sväng nu på kvällen och den växlar upp jämnt och fint även med kickdown, gott. Givetvis inte samma vridmoment som med BSR-trimmet men det verkar funka fint, återstår att se om problemen kommer tillbaka.

Enda problemet som återstår är de hårda nedväxlingarna till växel 2 och 1. Nedväxlingar fungerar mjukt och fint växel 5-3.

Det jag ska testa i morgon är att lägga tillbaks BSR-programvaran som ju även omfattar växellådans beteende, kolla vad som händer.

Jag uppskattar om någon som vet mer om dessa automatlådor kan ge litet input om problemen jag sett. Batteribytet verkar ha fungerat bra för att åtgärda de värsta problemen men det är för tidigt att säga egentligen... kanske dyker upp snart igen?
__
(*) Frågade just BSR om PPC 3 kan läsa ev felkoder även från växellådan på denna bilmodell. Svaret är ja, den läser felkoder från samtliga system i denna bilmodell. Men som sagt det fanns inga felkoder som kunde läsas ut i alla fall inte via BSR PPC 3 -diagnos.
Senast redigerad av 2 Leopold, redigerad totalt 0 gång.
#1269984
Sagt och gjort. Kollade felkoder igen, fanns två mysko felkoder jag inte sett tidigare som handlade om sidorutorna på höger sida... inget fel på dom vad jag märkt så bara att ignorera - radera.

Laddade tillbaka BSR-mjukvaran och åkte några mil stadstrafik-landsväg. Samma härliga jämna urstarka vrid som innan över hela registret, växlar upp perfekt och kickdown perfekt funktion. Nedväxlingsrycken till växel 2 & 1 kvarstod till en början men var mycket mildare nu. Efter halva turen försvann problemet helt, silkesmjuka nedväxlingar alla växlar ner till 1. Kanske fick lådan adaptera om sig efter konstigheterna i förrgår?

Enda jag bytt var som sagt startbatteriet (blev f.ö ett Biltema-batteri för det facila priset av 800 kr och 4 års garanti). Ja och så laddades mjukvaran om, oklart om det behövdes. Hoppas det håller i sig! Helt otänkbart är det väl inte att ett riktigt dåligt batteri kan få känslig elektronik och elhydraulik på dåligt humör, det är i alla fall så det verkar.
#1270429
StefanN skrev:Nja, det är inte så att det inte finns problem med lådan. Hårda nerväxlingar är ju nästan standard.
Jo jag har läst det med, var medvetet litet provocerande där för att få fram en dialog.

Extra intressant tycker jag att jag sett just det där problematiska beteendet (efter att ha haft noll problem med det tidigare) efter det här "traumat" eller vad vi ska kalla det för dvs att växellådans styrfunktioner bröt ihop totalt i söndags med rusande motor utan moment... efter något som ev kan skyllas på för låg systemspänning vid uppstart eller drift (kasst batteri, korroderade batteripoler var faktum). Eller så var det ett annat problem jag har inga möjligheter att felsöka djupare än vad vad BSR PPC3 diagnos klarar för tillfället.

De stora problemen tycktes ha fixats med ett nytt fräscht batteri i detta fallet, detta med de hårda nedväxlingarna verkar ha tagits hand om via någon adapteringsfunktion efter några mil. Allt sånt här verkar vara höljt i dunkel för en normalanvändare så det vore mycket värdefullt om någon som känner till hur dessa växellådor fungerar kunde ge litet mer info.

Men jag körde bilen ca 12 mil idag på landsväg och i stadstrafik inkl en massa köer, skulle säga att växellådan fungerar fullkomligt klanderfritt och nästan ännu bättre än innan "mörkersöndagen" där jag tyckte den funkade "perfekt" innan dess. Silkesmjuka fasta upp- och nedväxlingar under alla förhållanden det kan inte bli bättre.

Så om någon vet mer om hur, när och varför adaptionen aktiveras i "geartronic" så vore det värdefullt.

____
Ps jag tycker det är riktigt svårt att googla fram vettig info om hur detta är tänkt att funka. Visst man hiitar en del typ detta (liknande men inte samma låda).

Fast när jag lyssnar på vad han säger på slutet så tror jag att det kan stämma hyfsat med typiska scenarios jag själv kört i syfte att adaptera. Det han säger verkar översättningsbart till att bara köra litet lugnt och fint med acceleration på måttligt gaspådrag och sedan falla tillbaka typ till noll, upprepa någon gång. Dvs normal lugn eco-körning mer eller mindre.

#1270450
Adaption pågår ständigt i en modern automatlåda. Tanken är att den ska känna av och kompensera för olika slitage och liknande i lådan. Det man kan göra för att provocera en mer radikal adaption är att nollställa det lådan kommit fram till, och på så sätt tvinga den att börja om från början. Detta är meningsfullt enbart om den ordinarie adaptionen har spårat ur på något sätt. Annars innebär en omstart av en adaptionsprocedur bara att man har en sämre låda ett tag, innan den adaption som fick börja om från början har samlat in samma information som den tidigare redan hade.
#1270567
apersson850 skrev:Adaption pågår ständigt i en modern automatlåda. Tanken är att den ska känna av och kompensera för olika slitage och liknande i lådan. Det man kan göra för att provocera en mer radikal adaption är att nollställa det lådan kommit fram till, och på så sätt tvinga den att börja om från början. Detta är meningsfullt enbart om den ordinarie adaptionen har spårat ur på något sätt. Annars innebär en omstart av en adaptionsprocedur bara att man har en sämre låda ett tag, innan den adaption som fick börja om från början har samlat in samma information som den tidigare redan hade.
Ok bra, jag visste inte riktigt hur den här adaptionen funkar men det är tydligen inget man normalt ska behöva fundera på.

Intressant vore att veta vad som kan trigga en nollning av adaptionen förutom om man begär det via VIDA.

Är det tex tänkbart att lådan "nollats" av för låg systemspänning under uppstart?

Jag försöker bara förstå vad som kan ha hänt, jag gillar inte att bli överraskad. Spontant känns det ungefär som att lådan tappade koncepten helt och fick lära om från grunden efter i söndags ungefär som om den nollställts.

Kan givetvis även vara rena hårdvarufel också typ ventilpaketet (valve body) dvs att problemen kommer tillbaka snart även om den verkar funka perfekt nu efter någon dag av adaption och nytt batteri.

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]