- mån 17 sep 2018, 20:42
#1269839
Behöver litet input om min automatlåda som funkat klockrent fram tills igår, sitter i en S80 2.5T -07 som piggats upp med BSR steg 1 i våras.
Lådan är spolad och bytt olja på för ca två år sedan vid 12.000 mil, Volvoverkstad. Blev mjukare och mer klockren men inte kass innan heller direkt. Vettig och bra åtgärd var det, mer nybilskänsla i växlingen.
Startbatteriet blev halvkasst sedan sommarens värmebölja, visst den drog igång den iofs väldigt startvilliga motorn på typ ett par motorvarv men jag hörde att det gick trögt när jag skulle hem igår söndag från en tävling 2,5 h hemifrån. Fått indikationer om låg batterispänning för några veckor sedan men fick inte ändan ur vagnen att fixa. Fick göra ett andra startförsök denna gång så startade motorn.
Dock betedde sig lådan nu mycket märkligt under gårdags körning, vid uppväxlingar och normalt gaspådrag så slirade den betänkligt under någon sekund innan nästa växel gick i, varvet gick upp för att sedan stabiliseras. Försökte testa kickdown men motorn verkade tappa kontakten helt med växellådan (varvet rusade iväg) så jag avbröt snabbt. Långsam acceleration med lock-up aktivt, försiktiga växelbyten med känslig gasfot fungerade normalt så jag körde hem den på så vis. Lade märke även till hårda nedväxlingar till växel 2 och 1 vid rondeller, fanns inte tidigare.
Mitt intryck var att lådan antingen glömt hur den ska bete sig mjukvarumässigt eller att någon av alla dessa solenoider i ventilpaketet segat till. Kan tillägga att min kunskap om automatväxellådor är mycket begränsad, vet bara att det är rätt komplicerade datorstyrda grunkor.
Massvis med hypoteser funderades på under vägen hem:
- körde igår på väldigt eländiga skogsvägar belagda med typ bergkross, kanske en sten pickat hål på oljekylare eller något annat (kollade om jag kunde se något oljeläckage när jag kom hem men inget synligt)
- kan jag möjligen ha pressat lådan för hårt nere i Polen för någon vecka sedan på deras fantastiskt fina snabba motorvägar? Men tänkte att i så fall borde det väl synts problem i samband med det och inte nu när tillämpar "Eco-körning" 100%...
- batteriet, kanske en alltför låg spänning under starten fått lådans styrenhet att vakna på fel sida? Eller att batteriet inte klarade att hålla tillräcklig systemspänning under färd?
- kanske att någon solenoid i ventilpaketet gett upp, låter dyrt att fixa... men visst fullt möjligt.
Nåväl. Batteriet behövde uppenbarligen bytas ut i vilket fall så det gjorde jag idag. Passade på att även läsa in original programvara för motor & växellåda, efter att ha läst ev felkoder med BSR's PPC-diagnos men det fanns inga (kanske inte denna diagnos kan läsa växellådans ev felmeddelanden?(*)).
Kört en sväng nu på kvällen och den växlar upp jämnt och fint även med kickdown, gott. Givetvis inte samma vridmoment som med BSR-trimmet men det verkar funka fint, återstår att se om problemen kommer tillbaka.
Enda problemet som återstår är de hårda nedväxlingarna till växel 2 och 1. Nedväxlingar fungerar mjukt och fint växel 5-3.
Det jag ska testa i morgon är att lägga tillbaks BSR-programvaran som ju även omfattar växellådans beteende, kolla vad som händer.
Jag uppskattar om någon som vet mer om dessa automatlådor kan ge litet input om problemen jag sett. Batteribytet verkar ha fungerat bra för att åtgärda de värsta problemen men det är för tidigt att säga egentligen... kanske dyker upp snart igen?
__
(*) Frågade just BSR om PPC 3 kan läsa ev felkoder även från växellådan på denna bilmodell. Svaret är ja, den läser felkoder från samtliga system i denna bilmodell. Men som sagt det fanns inga felkoder som kunde läsas ut i alla fall inte via BSR PPC 3 -diagnos.
Lådan är spolad och bytt olja på för ca två år sedan vid 12.000 mil, Volvoverkstad. Blev mjukare och mer klockren men inte kass innan heller direkt. Vettig och bra åtgärd var det, mer nybilskänsla i växlingen.
Startbatteriet blev halvkasst sedan sommarens värmebölja, visst den drog igång den iofs väldigt startvilliga motorn på typ ett par motorvarv men jag hörde att det gick trögt när jag skulle hem igår söndag från en tävling 2,5 h hemifrån. Fått indikationer om låg batterispänning för några veckor sedan men fick inte ändan ur vagnen att fixa. Fick göra ett andra startförsök denna gång så startade motorn.
Dock betedde sig lådan nu mycket märkligt under gårdags körning, vid uppväxlingar och normalt gaspådrag så slirade den betänkligt under någon sekund innan nästa växel gick i, varvet gick upp för att sedan stabiliseras. Försökte testa kickdown men motorn verkade tappa kontakten helt med växellådan (varvet rusade iväg) så jag avbröt snabbt. Långsam acceleration med lock-up aktivt, försiktiga växelbyten med känslig gasfot fungerade normalt så jag körde hem den på så vis. Lade märke även till hårda nedväxlingar till växel 2 och 1 vid rondeller, fanns inte tidigare.
Mitt intryck var att lådan antingen glömt hur den ska bete sig mjukvarumässigt eller att någon av alla dessa solenoider i ventilpaketet segat till. Kan tillägga att min kunskap om automatväxellådor är mycket begränsad, vet bara att det är rätt komplicerade datorstyrda grunkor.
Massvis med hypoteser funderades på under vägen hem:
- körde igår på väldigt eländiga skogsvägar belagda med typ bergkross, kanske en sten pickat hål på oljekylare eller något annat (kollade om jag kunde se något oljeläckage när jag kom hem men inget synligt)
- kan jag möjligen ha pressat lådan för hårt nere i Polen för någon vecka sedan på deras fantastiskt fina snabba motorvägar? Men tänkte att i så fall borde det väl synts problem i samband med det och inte nu när tillämpar "Eco-körning" 100%...
- batteriet, kanske en alltför låg spänning under starten fått lådans styrenhet att vakna på fel sida? Eller att batteriet inte klarade att hålla tillräcklig systemspänning under färd?
- kanske att någon solenoid i ventilpaketet gett upp, låter dyrt att fixa... men visst fullt möjligt.
Nåväl. Batteriet behövde uppenbarligen bytas ut i vilket fall så det gjorde jag idag. Passade på att även läsa in original programvara för motor & växellåda, efter att ha läst ev felkoder med BSR's PPC-diagnos men det fanns inga (kanske inte denna diagnos kan läsa växellådans ev felmeddelanden?(*)).
Kört en sväng nu på kvällen och den växlar upp jämnt och fint även med kickdown, gott. Givetvis inte samma vridmoment som med BSR-trimmet men det verkar funka fint, återstår att se om problemen kommer tillbaka.
Enda problemet som återstår är de hårda nedväxlingarna till växel 2 och 1. Nedväxlingar fungerar mjukt och fint växel 5-3.
Det jag ska testa i morgon är att lägga tillbaks BSR-programvaran som ju även omfattar växellådans beteende, kolla vad som händer.
Jag uppskattar om någon som vet mer om dessa automatlådor kan ge litet input om problemen jag sett. Batteribytet verkar ha fungerat bra för att åtgärda de värsta problemen men det är för tidigt att säga egentligen... kanske dyker upp snart igen?
__
(*) Frågade just BSR om PPC 3 kan läsa ev felkoder även från växellådan på denna bilmodell. Svaret är ja, den läser felkoder från samtliga system i denna bilmodell. Men som sagt det fanns inga felkoder som kunde läsas ut i alla fall inte via BSR PPC 3 -diagnos.
Senast redigerad av 2 Leopold, redigerad totalt 0 gång.