Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peter53
Hej ! Vi går i köptankar av bättre beg V70. Enligt uppgift är det Fordgrejor, bla motor, från 2008. Är det bra eller dåligt? Har även tittat på årsmodell -12 till -14, men blir yr på beteckningar som Kinetic, Momentum, T4, 2,0, R-design. Vad är viktigt att fokusera på? Vi kör ca 2tusen/år och har en V70 -04 som går bra, det är 855 -95 som har besvär med kopplingen och lite annat. Angående pris och värdering: T4 Momentum 180 hk - 12 begärs det 149.900 för. KVD tycker 125.000 och Biluppgifter 148 - 155.000, vem ska man lita på?
Hälsningar Peter
av Rådlös
Fordmotorerna är 4-cylindriga och Volvomotorerna är 5-cylindriga. I alla fall före 2016 då VEA-motorerna kom. Vi pratar nu om bensin och FFV-motorerna. Inte diesel.
Du frågar om det är bra eller dåligt med Fordmotorer. Förmodligen inte sämre eller bättre än Volvomotorer. Men dom är en cylinder mindre. Dom bilar du är inriktad på har säkert passerat 10 000 mil och det klarar dom förmodligen utan problem. Min V70 -08 rullar på bra, men däremot har jag fått byta 2 låskistor. Sedan finns det ju rena slitagedelar som bromsbelägg och skivor. Även avgasröret kan börja "dela upp sig". Fördelen med det att det hörs om det händer. Om 1,8 och 2,0 Fordmotorerna kan man påpeka att dom har kamkedja i stället för kamrem. Det finns inget bytesintervall på den. Men alla bilar, oavsett bränsle eller motormodell har en multirem som inte får bli äldre än 10 år. Några har även ett bytesintervall på miltal, men inte dom 4-cylindriga FFV Fordmotorerna. Där är det bara ålder som gäller. Kanske samma för motsvarande bensinare, jag vet inte? Men är den inte bytt, så försök klämma in ett byte vid någon annan större service. Det kan också vara läge att kontrollera AC'n och eventuellt fylla på kylgas vid t.ex 10 000 mil. Och om det inte framgår att man har gjort något med gasspjället (förbränningsluften), så kolla det hur det ser ut. En rengöring kan vara på sin plats.
av Peter53
OK, tack. Vi vill ha en bensinare. vad skiljer i praktiken 4 och 5-cylinders motor? och vad är VEA och FFV-motorer. Den uppgiften står inte alltid med på Blocket.
Jag ser på bilar till salu att KVD ofta ligger 25-30 tusen lägre i värdering jämfört med Biluppgifter. Vilken är mest realistisk, finns det någon annan bra värderingssajt?
av Lövet
Peter53 skrev:OK, tack. Vi vill ha en bensinare. vad skiljer i praktiken 4 och 5-cylinders motor? och vad är VEA och FFV-motorer. Den uppgiften står inte alltid med på Blocket.
Jag ser på bilar till salu att KVD ofta ligger 25-30 tusen lägre i värdering jämfört med Biluppgifter. Vilken är mest realistisk, finns det någon annan bra värderingssajt?
KVDs bilar är orekondade och har ibland behov av lite nya däck osv så de kostar mindre än motsvarande bil i en bilhall. Men den stora skillnaden är att du slipper handlarens marginal så även likartade bilar är oftast billigare där.

Fordmotorer är något som försöker användas som skällsord bland vissa "som minsann kan det där med bilar" men rationellt sätt är det inte dugg sämre än motorer konstruerade av Volvo. De går inte sönder oftare, de drar inte mer bensin. Snarare tvärtom. Däremot är 2.0F en ganska klen motor som surrar mycket i motorvägsfart och inte är någon höjdare att dra tunga släp med. Bara man är med på det så är det inga problem alls. De dieslar som är tillverkade av Ford (men egentligen är PSA motorer) kräver att man faktiskt följer serviceboken och inte snålar. 99% av felen på de motorerna beror på att köparna inte anlitar kompetenta verkstäder som byter partikelfilter och eolys (vissa motorer) på RÄTT sätt. Och med RÄTT intervall. Men det spelar ingen roll för dig eftersom du tittar på bensin ändå ;-) T4F är en mycket trevlig motor som håller ihop bra.

VEA är en motorgeneration från 2014 och framåt ungefär. 4-5 cylindrar skiljer mest att 5-cyl har ett tystare och jämnare ljud. FFV är en förkortning för FlexifuelVehicle vilket i de här sammanhangen betyder att den också kan köras på etanol.
Användarvisningsbild
av Derank
Undvik T4F och 2,0F gå på T4a gärna 2,0l om du hittar nån, lär inet växa på träd. och vill du absolut ha en etanolare så gå på 2,5FT
av UnleashFusion
Håller med ovan, 2.5FT 231hk eller T4 2.0 aka 190hk, riktigt trevliga att köra. Ångrar själv att ha köpt en 2.0F än 2.5FT.. 2.0F utanför motorväg är ändå helt okej men när man kommer mot motorvägen, yikes.. varvar som attans när man försöker accelererar, sen när man får en dieselbil bakom sig som tailgatar dig så går det segt. Även fast jag är nöjd med min 2.0F så rekommenderar jag 2.5FT över 2.0F alla dagar i veckan ifall man letar efter en beg v70 mellan 2011-2012 före faceliften på V70. Den nyare med VEA motorerna 2.0l motor, samt faceliftade lampor/bakljus och lite annat- så tror jag T4 blir riktigt bra med sina 190hk men alltid när dom läggs i wayke/blocket så säljs bilarna inom några dagar.
av Schmoyoho
Vet inte om jag hört så mycket dåligt om Fords motorer, däremot verkar automatlådorna som sitter på Ford-motorerna (powershift) dras med mer problem än motsvarande låda som sitter på Volvos motorer (geartronic, dvs med momentomvandlare). Det är väl det enda jag spontant skulle undvika, Ford och automat. Manuell Ford-motor eller valfri Volvo-drivlina känns väl rätt safe.

Hade personligen tagit en äldre men bättre utrustad bil ovan t.ex en Kinetic, sparsamt utrustad, för att få en nyare bil. 2012 och nyare har nya inredningen med infotainment, det kanske kan vara en lagom brytpunkt.
av Rådlös
Eftersom jag har en V70 2.0F -08 kan jag ge lite siffror och utgångslägen som du kan jämföra dina köpeobjekt med.
Motorn har 147 hkr om du kör på E85. (Jag har aldrig tankat något annat i den bilen) Kör du på bensin så säger Trafikverket att du har 145 hkr. Vridmomentet är 190 Nm. Det är detta som kritikerna gärna framhåller och förstorar. Om man inte har ambitionen att alltid komma först iväg från rödljusen, sladda i lösgrus, (vilket i och för sig går, men vad skall det vara bra för?) köra likt en biltjuv etc. etc. Men det går att göra omkörningar med bilen. Det går också att köra för fort!
Den är lite konstigt växlad. På femmans växel och 100 km/tim varvar motorn ganska exakt 3000 varv. Det är lite som att man tänker sig att det borde finnas en växel till. Men det gör det inte. Dock vänjer man sig vid detta med tiden.
Visst hörs det, men jag är inne på åttonde året med min bil nu och jag måste säga att jag störs mer av vind- och vägbrus. Speciellt på dålig och sliten asfalt. (Vägverket borde ha sådana bilar när dom skall bedöma om asfalten är sliten eller inte! :-) ) Då kör jag ändå på Michelin Energy. (Samma sort, inte samma däck, har suttit på bilen hela tiden)
Och Lövet nämnde att det är ingen idealisk husvagnsdragare. Helt rätt! Förbrukningen ökar markant om man drar släp. Nu gör jag det bara några gånger om året, så det kan jag leva med. Skall du dra husvagn eller andra tunga släp så välj en 2.5F. Den svagaste motorn i den motorserien har 300 Nm!
Tänk på att alla Volvos F-modeller har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare av fabrikat Volvo/Calix. Den anläggningen är alltså utbyggbar med alla Volvos/Calix tillbehör. Och är du spekulant på en F-modell, se till att anslutningskabeln finns med. Den tillhör bilen. Inte någon som tycker att "Den är bra att ha!"
Och jag upprepar: 1.8F och 2.0F har ingen kamrem. Dom har kamkedja i stället.
av Peter53
Tänk som det kan bli! Efter besök på Bilia förra helgen provkörde vi och fastnade för en V70 II D3 e Classic Momentum årsmodell 2016. Vi som skulle ha manuell växel och bensin, så blev det automat och diesel?!. Men det var provturen och lite information om kommande dieselregler som avgjorde. Hur som helst är vi nu glada ägare till en svart pärla. Det innebär också att våra trotjänare 855 GLT 2,5 från -95 och 360 GLS från -85 är till salu, med sina fel o brister.
Bakre länkarmsbussning

Powerflex,enklare att byta också.

Doktorns 945 ltt -97

Ett tips med stiften: Får man det snett, ell[…]

Exakt vilka felkoder får du?

Enligt Volvo har jag signal från nyckeln men[…]