Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Köpte nyligen en XC70-16 som jag har lite funderingar på. Vänder mig till er erfarna som haft era bilar sen nya eller mycket erfarenhet bakom dom. 3 funderingar egentligen.

1. Små vibrationer i ratten vid olika hastigheter, enligt en Mekonomen verkstad hittar de inga fel. - De säger dock att Perilli däck är skit - som de tror är felet, men dessa sitter ju på original. Ni som köpt nya XC70 Sport / Classic, har ni vibrationer i ratten?
Enligt verkstaden får man räkna med små vibrationer i ratten på dessa bilar.

2. Har även Keyless på denna bilen. När jag låser upp bilen, så ibland går speglarna ut, ibland inte. De går dock alltid in när jag låser via knappen på handtaget. Enligt samma verkstad så har deras Volvo verkstad i samma stad sagt att det är mjukvaru bugg, som inte finns någon lösning på? Kan detta stämma?

3. Någon gång ibland när automaten växlar ner - tror från 3-2 , eller 2-1 så har jag fått små ryck, som iof rycker till i hela bilen.
Samma sak här - de säger det är normalt och kan hända att det blir såna ryck i dessa lådor.

Jag är väldigt tveksam till att dessa fel "får man räkna med" eller kan inte lösas, men vill höra er åsikt.
Ha en fin kväll!
hybq skrev:Hej!
Köpte nyligen en XC70-16 som jag har lite funderingar på. Vänder mig till er erfarna som haft era bilar sen nya eller mycket erfarenhet bakom dom. 3 funderingar egentligen.

1. Små vibrationer i ratten vid olika hastigheter, enligt en Mekonomen verkstad hittar de inga fel. - De säger dock att Perilli däck är skit - som de tror är felet, men dessa sitter ju på original. Ni som köpt nya XC70 Sport / Classic, har ni vibrationer i ratten?

2. Har även Keyless på denna bilen. När jag låser upp bilen, så ibland går speglarna ut, ibland inte. De går dock alltid in när jag låser via knappen på handtaget. Enligt samma verkstad så har deras Volvo verkstad i samma stad sagt att det är mjukvaru bugg, som inte finns någon lösning på? Kan detta stämma?

3. Någon gång ibland när automaten växlar ner - tror från 3-2 , eller 2-1 så har jag fått små ryck, som iof rycker till i hela bilen.
Samma sak här - de säger det är normalt och kan hända att det blir såna ryck i dessa lådor.

Jag är väldigt tveksam till att dessa fel "får man räkna med" eller kan inte lösas, men vill höra er åsikt.
Ha en fin kväll!
Till att börja med har verkstaden fel, vibrationer i ratten är inget ”man får räkna med”
Har en xc70 sport -15. med 18” hjul, där sitter det iofs Conti sport på men inte en vibration så långt jag kan känna. Och då är jag petig
Bu för den mekanikern, okunskap eller lathet gör att kunden (du) får dessa svar

1. Är hjulen balanserade? Hur många mil har däcken rullat? Vet att Pirelli är kända för att väsnas, hade såna på min förra Xc70 och det kan jag intyga
2.kolla felkoder på de där speglarna (hos en annan verkstad)
3. Låter som ett oljebyte i lådan är på sin plats. Hur långt har den gått?
Haft samma symptom på båda mina xc70 som avhjälpts mha oljebyte/sköljning låda.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
På min förra XC70 så hade jag vibrationer i ratten ända sedans bilen var ny. Volvo höll på med detta i 1,5 år innan de via en annan Volvo verkstad fick nys om en kund som hade samma problem som jag. De gjorde då en 4-hjuls inställning och problemet var som bortblåst. Innan detta hade de provat en hel del såsom - byta mjukvara till AWD:n, bromsskivor, byte av däck m.m. Vibrationerna var små och mina fingertoppar domnade så det var ganska irriterande innan de löste detta och att det tog sådan lång tid. Arbetet kunde dock inte utföras av Bilia där jag bor utan de fick ta bilen till Ford verkstaden på orten som hade den utrustning som krävdes för detta jobb.
Jag hade små vibrationer ett tag. Kändes i ratten. De började för några månader sedan. Jag funderade på om det hade med motor, växellåda, hjul, väder eller något annat att göra. För en månad sedan blev det värre, så till den grad att jag insåg att ett hjullager var på väg. Nu är lagret nytt och allt försvann.
Jag har kört på flera omgångar Pirelli, och de vibrerar inte.
Speglarna går ut på min när de ska, om de inte är fastfrusna.
Oljebyte i växellådan har jag gjort var 12000 mil. Gör ibland markant skillnad på hur lådan växlar.
Ja, några speciella vibrationer härrörande från Pirelli-sommardäcken har jag aldrig haft. Jag köpte mitt livs första Volvo borträknat en DAF 66 Marathon innan den bytte namn till Volvo 66. Sedan dess har jag inte kört just annat än 6-cylindriga BMW från 1984 fram till 2010-talet. Jag har inte just provocerat fram några större fel på dem och inte på Volvo XC70 heller av senaste årsmodell som jag haft sedan 2015... Speglarna har alltid skött sig som de ska och den 6-växlade automatlådan sköter sig väl. Men jag misstänker att din gått betydligt mer än min och kanske har varit ute i terrängen eller så... När jag kört manuellt har jag knappast kommit ner under 3ans växel vid normal körning även om de lägre växlarna används vid uppstarter. Jag frågar mig hur långt din bil kan ha gått liksom de andra svarande. Jag beklagar mig inte för att jag inte har några erfarenheter liknande dina, men tror att med flesta som byter till nyare bilar gör det. För att det finns ett och annat svåruppklarat fel på dem. Jag tror att märkesverkstan är den som klarar även svåra fel även om livet lärt mig att så inte alltid är fallet...

Skickat från min iPad med Tapatalk
apersson: jag har haft små vibrationer i min bil som jag inte blir kvitt, har uteslutit däck och fälgar samt gjort flera hjulinställningar över åren, det verkar inte vara kopplat till något sånt. Bytte även bromsar runtom för några år sen. Stötdämparna är nu nya också. Hur länge hade du dina vibrationer och var det någonting som gjorde att du blev säker på att det var hjullagret, eller var det bara först när vibrationerna blev värre du insåg det? Tänkte om du har några diagnostiska tips.

Har även märkt att farsans XC70 fått några små vibrationer i ratten nu när den hunnit rulla några tusen mil. Så om det är en slitagegrej kanske det är typ länkarmsbussningar? Men spontant känns det inte som det.
Hej!
Tack alla för svaren ni gjort.
Ska hämta bilen på måndag igen, det enda ”fel” de hittat var att de var 2.3 bar i däcken och de har ökat till 2.8 (18”) Tror inte alls på att det ska hjälpa, så lär bli fler strider om det.

Bilen har gått 4800 mil så tror inte något ska vara så slitet efter de miltalen. Bilen är också köpt hos handlare med MRF garanti , så kommer inte ge mig.
En bil för 300 tusen ska då inte vibrera.
Ja, vid det miltalet är det knappast troligt att sådana fel ska ha uppkommit. Börjar det spöka så tidigt måste jag nog byta till BMW igen... Hur pass noga dubbelkollade du mätarställningen med exempelvis CARFAX innan du köpte den. Jag erfor en gång för längesedan att en potentiell köpare ringde mig och frågade om en bil som jag bytt in med 23000 mil på mätaren. Hur många mil har den på mätaren? Den hade flyttats till en annan bilhandlare 120 mil bort och hade numera inte mer än 10000 mil... men det var ju för 33 år sedan. Numera är ju alla bilförsäljare betydligt ärligare!

Skickat från min iPad med Tapatalk
Min har gått drygt 25000 mil. Ännu har ingen led i framvagnen, eller någon annan bussning heller, gett upp. Däremot har jag bytt båda framhjulsnaven och ett lager bak. Fast det bak var felmonterat. Det dog efter 4500 mil och byttes på garantin.
Vibrationerna i ratten kom i våras. Att jag förstod att de kom från hjullagret var för att när det väl började yla, så jag begrep att det var dåligt, fick jag förstås det bytt. Då försvann de där små vibrationerna jag känt några månader också. Så det var i efterhand jag begrep att de tydligen kom från lagret, men i början var så svaga att jag inte kopplade ihop dem med hjullagret.
]Hej!
Uppdaterar tråden med "lösningarna", om det är fler framöver som söker samma.

Se mina noteringar i rött nedan.

Hej!

Ballanserade hjulen på volvo, där var en diff på 25 g och 30g på andra sidan. Efter detta inga mer virationer.

Drar mig för att skriva, men nöt som man är tryckte jag på knappen samtidigt som jag drog i handtaget, vilket då betyder lås/öppna samtidigt.

Inte upplevt fler gånger, så bryr mig inte om detta längre.

Ha en fin kväll!
Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller

Tack till er som åtminstone varit i nä[…]