Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av agazza
Hej, jag hittade min gamla MDS DAX-8 aktiv subwoofer (Bas, baslåda).

Den passar bra bredvid slutsteget under passagerarsätet.

Jag har fått lite hjälp med elschema, men efter jag googlat rätt mycket på att eftermontera original subwoofer och det känns för omständligt för att vara ett alternativ, så kommer jag prova detta.

Jag har fått linjeschemat från Volvo, men jag vill gärna stämma av med er innan jag börjar sätta strömtjuvar.

https://drive.google.com/open?id=1-bWV8 ... qNPacBBYX5

Imorgon skall jag ta foton på alla kontakter på förstärkaren för att göra en tydlig guide, det känns som att det är lite struligt att hitta konkret information om detta.

Är det någon som har bra bilder på kontakterna till förstärkaren?

Jag skriver lite k nepigt för att tråden skall bli googlingsbar
Subwoofern i en Volvo går normalt via MOST-nätverket. Men det har du nog redan förstått, eftersom du skriver att det är i princip omöjligt att lägga till subwoofern i efterhand.
av agazza
Är det någon som har bilder på vart kablarna kommer ifrån till subwoofern när den är installerad original?
Hittar in och ut på slutsteget under sätet men ingenting längre bak. Funderar på ifall båda fiberkablarna går fram
I min bil ligger det två kablar till subwoofern (förmodar jag att det är) under bagageutrymmet. Att de förmodligen är tänkta till subwoofern baserar jag på att det ena är ett kopparkablage, det andra en fiber.
Jag har eftermonterat en original subwoofer.

Det jag gjorde var att:
*köpt en beg original subwoofer ifrån bildelsbasen
*monterat bort originalsteget som sitter på subwoofern och separerat kablaget till de två bashögtalarna som finns i baslådan
*ta högnivå signal ifån det gröna kontaktstycket i höger tröskel och bygt ihop det med en högnivå->lågnivå omvandlare
*12v "remote" ifrån 12v uttagets kontaktstycke (finns bakom panelen till tunnelkonsolen på höger sida)
*Dragit lågnivå kabel till bagage utrymmet.
*Kapat av den främmre förstärkningen i lasrummsgolvet (annar tar den i baslådan)
* monterat dit original baslådan samt kopplat ihop det med ett kompakt slutsteg.
*spänningsmatningen till slutsteget tog jag ifrån original-terminalen i bagageutrymmet. :nerd:

Fördelen med originalbasen är att den inte syns och inte tar upp en värdefull lastkapacitet när barnvagnar eller öllådor skall in i bilen.
av agazza
Lassebus skrev:Jag har eftermonterat en original subwoofer.

Det jag gjorde var att:
*köpt en beg original subwoofer ifrån bildelsbasen
*monterat bort originalsteget som sitter på subwoofern och separerat kablaget till de två bashögtalarna som finns i baslådan
*ta högnivå signal ifån det gröna kontaktstycket i höger tröskel och bygt ihop det med en högnivå->lågnivå omvandlare
*12v "remote" ifrån 12v uttagets kontaktstycke (finns bakom panelen till tunnelkonsolen på höger sida)
*Dragit lågnivå kabel till bagage utrymmet.
*Kapat av den främmre förstärkningen i lasrummsgolvet (annar tar den i baslådan)
* monterat dit original baslådan samt kopplat ihop det med ett kompakt slutsteg.
*spänningsmatningen till slutsteget tog jag ifrån original-terminalen i bagageutrymmet. :nerd:

Fördelen med originalbasen är att den inte syns och inte tar upp en värdefull lastkapacitet när barnvagnar eller öllådor skall in i bilen.
Jag har en MDS DAX-8 jag tänkte lägga under sätet medan jag väntar på svar från han på Volvo jag dividerar med, verkar vara en riktigt bra hjälpsam kille som vill hitta en lätt lösning på detta.

Men jag skulle behöva lite hjälp med vart jag ska koppla in lådan.
Eftersom jag har ett slutsteg under passagerarsätet så misstänker jag att jag kan ta i princip allt därifrån, men jag har svårt att hitta vilka kablar jag ska tjuva ifrån

Min låda har högnivå in och jag tänkte köra på den.
av agazza
apersson850 skrev:I min bil ligger det två kablar till subwoofern (förmodar jag att det är) under bagageutrymmet. Att de förmodligen är tänkta till subwoofern baserar jag på att det ena är ett kopparkablage, det andra en fiber.
Orkar du ta kort på dom och vart dom tar vägen ungefär i bagaget?
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??