Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johak
Är på gång att köpa en V70 och har tittat på ett par bilar med årsmodell från 2009 till 2012.

På ett par av dem är det ganska mycket rost på balken under kylaren. Är detta vanligt på v70 II tidiga årsmodeller?

Någon som vet hur allvarligt det är?

Bifogar två bilder.
v70rost2.jpg
v70rost2.jpg (262.67 KiB) Visad 1686 gånger
v70rsot1.jpg
v70rsot1.jpg (221.26 KiB) Visad 1686 gånger
av least
Ehh, nej. Dessa bilar är inga rostkänsliga modeller.
Bilen på bilden ser ut att ha left ett hårdare liv med mycket saltvatten från vintervägar som inte spolats av skulle jag tro.
av Addict
least skrev: tor 26 jul 2018, 14:50 Ehh, nej. Dessa bilar är inga rostkänsliga modeller.
Bilen på bilden ser ut att ha left ett hårdare liv med mycket saltvatten från vintervägar som inte spolats av skulle jag tro.
Det beror ju på vad man jämför med... JAG tycker att Volvos kvalitet har blivit mycket sämre jämfört med P2 modellerna. Volvo Mondeo rostar på bl.a. taket, dörrgångjärn, detaljer i underrede, skärmar... Idag hittar man rostiga V70 som är under 10 år gamla. Det var inte lika vanligt på P2 modellerna vill jag hävda.
av least
Individer som rostar finns så klart.
Men, om du söker på detta forum, så ser du att det inte är många klagomål på att P3-plattformen är en rosthärd.
av Lövet
Den där rosten är i princip ofarlig, det tar 20-30 år innan det rostat igenom det tjocka godset.
av Addict
least skrev: fre 27 jul 2018, 08:54 Individer som rostar finns så klart.
Men, om du söker på detta forum, så ser du att det inte är många klagomål på att P3-plattformen är en rosthärd.
Jag tror inte folket på detta forum är representativt för Volvoägarna i övrigt. Är man här bryr man sig betydligt mer om sin bil än den stora massan och sköter antagligen sin bil mycket mer noggrant.
av least
Knappast sant.
Har du inte sett att många "noviser" vänder sig just till detta forumet när de upptäcker nåt skumt med bilen.
Och tror du inte då att synliga, grova rostanfall skulle vara något man frågar om?
av III
Jag kan hjälpa er lite på traven. P2 bilarna var osedvanligt välbyggda avseende rost och rostrisk. P3 är inte alls lika välbyggda för att kunna stå emot rost över tid. Bl.a. den typen av balk som bilder här visat. Underarmen till motor växellåda är ett annat exempel som säkert kommer bli rostproblem på sikt vilket det inte kommer bli på P2, i alla fall inte i närheten. Det finns andra delar på P3 som är sämre utformat med, undersidan trösklar, tak har nämnts. Helt klart inte lika väldesignat ur rostskyddssynpunkt. Man kan sen ställa sig frågan; Är P3 en usel konstruktion? Inte alls men inte lika välbyggd som P2. Skulle säga en stjärna mindre på den femgradiga skalan. Kan tycka Volvo borde kunnat bättre. Kanske tacka Ford för plattformen och de brister som finns.

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]