Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sm5tgp
Jag undrar om någon här på forumet vet varför just 2,5FT drar olja? Jag får fylla minst 2 liter mellan oljebyten på 2000 mil! När den var nyservad för några veckor sedan gick den 200 mil sen fick jag hälla i en liter!
Oljetillverkarna trivs! Jag tycker inte om de! Kan man hälla i tjockare olja för att motverka eller blir det motorras?
Det är till att börja med 1 500 milsintervaller som gäller för dina oljebyten! Inklusive oljefilter. Oavsett om du har kört kortare än 1 500 mil gäller också oljebyte och filterbyte minst en gång om året.
Men har du kollat efter läckage runt motorn och även i kylarvätskan? Även under bilen på golvet/marken om du har egen parkeringsplats? Vilken färg har dina avgaser?
av sm5tgp
Jag har intervall på 2000 mil enligt serviceboken! Nä den läcker ingenstans!Jag testade nu efter påfyllningen att dra upp oljestickan om de skulle va tryck i vevhuset! Tyvärr inte de, just nu tändes låg oljenivå igen efter ca 250-300 mil efter förra fyllningen! Avgaser ingen konstig färg! har inte kollat HC men motorlampan lyser ej!
av sm5tgp
Tack för infon! konstigt med intervallen då Volvo i Värmland gjort servicerna på 2000 mil hela tiden! Då vet inte dom vad som gällt! Vad ska man göra nu för att få den att dra mindre olja? Kan man ha i tjockare olja? Är motorn körd eller är det turbo som läcker? Jag står utan ideer!
Såvida inte bilen körts uteslutande på etanol hela tiden borde det inte ha haft så stor påverkan eftersom det fortfarande är kortare än intervallet för motsvarande icke flexifuel.

Men varför det läcker är svårt att sia om. Antingen finns en läcka som du kan hitta eller så är motorn nog tyvärr ganska slut inuti. Du kan ju prova att byta vevhusventilationen, även om den inte är helt igentäppt skulle den kunna vara semidefekt och dra ner olja än normalt.
av sm5tgp
Jag har inte kört bilen en meter på etanol! Den hade gått 11500 mil när jag köpte den nu 14700 jag har aldrig varvat den över 3000 varv kört alltid lugnt då man vill köra ekonomiskt! Den har varit tjänstebil hos AstraZenica innan, det var en annan ägare ett tag mellan innan jag köpte den!
Känns inte roligt att mata bilen med så mycket olja, Borde väl inte va vevhusventilationen då jag kört med uppdragen oljesticka sedan förra fyllningen då väl ev tryck gått ut!
Om du vill ta strid om det här mot verkstaden, så finns det ju serviceprotokoll att peka på. Det SBergdahl visar är en utskrift från VIDA.
Men det kanske blir svårt att komma någon vart med detta då det har funnits ett flertal ägare tidigare. Det blir ju svårt säga vem som är den skyldige. Eller?

Ett tillägg: I min V70 2.0F -08 kommer det upp ett meddelande i instrumentdisplayen när det drar ihop sig till oljebyte och service. Får du inget sådant meddelande?
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Har den alltid dragit så mycket olja de 3000 mil du kört den eller har det börjat nyligen? Om den alltid gjort det borde du kanske reklamerat bilen tidigare. Om den nyligen och plötsligt börjat med det är det förmodligen något specifikt fel som dykt upp snarare än allmänt slitage.
av sm5tgp
När jag fick den gick den ca 1200 mil innan oljenivån larmade! Bytesintervaller tänds på 2000 mil! Jag tänker prata med Volvo om vad som kan tänkas gått fel i alla fall!
Tack alla för information ni gett!

Hej, någon som vet var man kan få tag […]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]