Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kacke_x
Plötsligt visas en symbol 3G med rött kryss vilket betyder att bilen (V70-15) inte har kontakt med Internet via bilmodemet. SIM-kortet som sitter i fick jag grattis av Telenor via erbjudande via minvolvo.volvocars.se. Kortet har suttit i drygt 1,5 år och funkat perfekt fram tills nu.

Jag upptäckte felet först häromdagen när jag uppdaterade Sensus-kartor. Om det kan ha med saken att göra?

Någon annan som råkat ut för något liknande.
Så gjorde min med och det visade sig att kortet har en giltighetstid på 6 månader.
Jag har dock kopplat upp min mot mobilen via BT vilket jag upplevde blev en snabbare uppkoppling.
Tycker det är smidigt att ha ett SIM-kort i bilen (i den nyare då, från 2016). Så slipper jag fixa det via mobilen. Men jag har ett kort till ett modem för mina datorer, så jag använder det.
Klart det är smidigt men jag behöver inte röra något när det ska kopplas upp och tycker det är onödigt med abonemang till bilen.
När det gäller Sensus navigation ,behövs det internetuppkoppling då eller går RTTI via oncall abonemanget?
Vet inte hur petiga Volvo är, men Tele2 har/hade gratis datakort som är kopplade till ordinarie abonnemang, så har man abonnemang hos dom så kanske du sånt funkar utan att behöva skaffa ytterligare abonnemang enbart för bilen.
Jag har inte provat att köra Sensus navigation utan att ha SIM-kortet i bilen. Så det vet jag inte. Men jag kan kolla när jag har tillfälle.
Däremot har jag fått för mig att man måste ha internet separat för att det ska fungera.
Magnus-B skrev: fre 06 jul 2018, 11:07 Klart det är smidigt men jag behöver inte röra något när det ska kopplas upp och tycker det är onödigt med abonemang till bilen.
När det gäller Sensus navigation ,behövs det internetuppkoppling då eller går RTTI via oncall abonemanget?
Jag har en tråd här om att mitt Telenor-testsim inte tillät roaming när vi var i Norge förra veckan. Dock så fungerade ändå Sensus Nav - gick att skicka destination via Volvo on Call-appen på iphone osv.

//David
Magnus-B skrev: fre 06 jul 2018, 11:07 Klart det är smidigt men jag behöver inte röra något när det ska kopplas upp och tycker det är onödigt med abonemang till bilen.
Blåtand har jag inte ens tänkt på. Ett extra simkort har jag använt länge. Tänkte att jag kan dela ut wifi i mobilen men alternativet känns sådär.... men BT, hur ansluter du till mobilen?
Iphone kan dela ut internet via BT och i Sensus kan man välja 3 uppkopplingstyper Bilmodem / Wifi / BT
I mobilen väljer jag internetdelning sen söker den av både wifi och BT vilket kopplas ihop med lösen.
webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]