Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Vi har sen tidigare en Volvo V70 2.4T -03 och en Volvo S80 2.0 -01 och nu har vi då köpt en Volvo V70 2.5T Momentum -08 och såklart har man lite frågor.

Bilen har gått 9000 mil och är pedantiskt skött, visst finns det lite små skav här och där men skicket är över medel skulle jag säga.

Bild

1. Skulle ni säga att 87000 kr låter som ett rimligt pris? Däcken är 6 respektive 7 så troligen snart dags att byta.

2. När jag gick igenom bilen så noterade jag att nedre gångjärn på båda framdörrarna är lite rostiga, såhär ser det ut :

Bild

Övre ser ut såhär :

Bild

Är det något konstigt? Räcker det att jag smetar på fett här eller behövs det större åtgärder?

3. Bromsljus vänster i luckan lyser svagare än höger. Vad jag förstår från manualen så är det LED? Behöver man verkligen byta hela lyktan på bakdörren för 2500 kr? Om så är fallet, tror ni att bilhandlaren där man köpte bilen täcker sådant eller är det en förhandlingssak?

4. Jag försökte titta på allt jag kunde titta på och under bilen och vid stötdämpare fanns det ju lite rost, är det något man får räkna med på en bil från 2008? Jag skulle säga att rosten var kanske något bättre än den 03:a vi har men inte mycket? Avgasröret såg som vanligt ganska rostigt ut såklart. Tyvärr satt det en plastkåpa över motorn på undersidan så man kunde inte se om det läkte någon olja vid växellådan(vilket var vanligt på 01 och par år framåt.

5. Det stod i ett protokoll att man limmat backspeglarna, är det något att fundera över eller är det standard? Motorerna fungerade som de skulle i dem.
av Leopold
Pris: verkar ok särskilt med tanke på lågt miltal.

Backspeglar: japp de lossnar och behöver limmas fast innan de åker i backen och krossas/försvinner, standardproblem.

Rost på gångjärn: bara att rengöra och smörja upp, inga problem alls.

Ser ut som en fin kärra så grattis!

Noterade inte vilken motor du har men man bör vara vaksam på behov att åtgärda vevhusventilation, särskilt om bilen körts mycket korta sträckor.

Även vad gäller bakre ljuddämpare så kan lång tid vs relativt kort körsträcka betyda ökad risk för att dessa rostar sönder men det märker man.
__
PS. Om det inte redan är gjort så är det läge att byta kamaxelrem + "fläktrem" nu, 10 årsintervall på detta i ditt fall. Har du automatlåda så rekommenderar jag att du byter olja i den inkl sköljning i vanlig ordning.
Användarvisningsbild
av fjohan82
snowman skrev: tor 05 jul 2018, 22:12 3. Bromsljus vänster i luckan lyser svagare än höger. Vad jag förstår från manualen så är det LED? Behöver man verkligen byta hela lyktan på bakdörren för 2500 kr? Om så är fallet, tror ni att bilhandlaren där man köpte bilen täcker sådant eller är det en förhandlingssak?
Lampor brukar man inte kunna reklamera, men visst det är LED i dessa.
Köp ett beggat bakljus och byt själv, det kostar inga 2500:-
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... 3%A4nster/
av snowman
Leopold skrev: tor 05 jul 2018, 22:28 Rost på gångjärn: bara att rengöra och smörja upp, inga problem alls.
Tack för dina svar!

Hur menar du med att rengöra? I vanliga fall får man borsta bort rost med stålborste eller vinkelslip, i detta fallet är det svårt att komma åt och stor risk att man råkar komma åt andra. Så hur kan man rengöra det skonsamt men ändå bra?
Leopold skrev: tor 05 jul 2018, 22:28 Ser ut som en fin kärra så grattis!
Tack =D
Leopold skrev: tor 05 jul 2018, 22:28 Noterade inte vilken motor du har men man bör vara vaksam på behov att åtgärda vevhusventilation, särskilt om bilen körts mycket korta sträckor.

Även vad gäller bakre ljuddämpare så kan lång tid vs relativt kort körsträcka betyda ökad risk för att dessa rostar sönder men det märker man.
__
PS. Om det inte redan är gjort så är det läge att byta kamaxelrem + "fläktrem" nu, 10 årsintervall på detta i ditt fall. Har du automatlåda så rekommenderar jag att du byter olja i den inkl sköljning i vanlig ordning.
Det är en 2.5T, visst kan vevhusventilationen behöva fixas, har fått göra det på V70 och S60in.

Får ta det när det kommer dock.

Kamrem är bytt inkl lite rullar o grejer. Olja och filter är också bytt.
av snowman
fjohan82 skrev: tor 05 jul 2018, 22:47 Lampor brukar man inte kunna reklamera, men visst det är LED i dessa.
Köp ett beggat bakljus och byt själv, det kostar inga 2500:-
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... 3%A4nster/
Aha, jag får höra med säljaren men annars får det bli en ny när den lägger ner, den fungerar ju fortfarande.

Såg att beg kostar runt 1000 kr och LED brukar ju klara 25 000 - 30 000 timmar och ett bromsljus är aldrig på hela tiden så det borde vara lugnt att köpa beg. Trodde faktiskt inte det skulle vara fullt så dyrt att byta en lampa :)

Tack för tipset!
av snowman
Tompan60 skrev: tor 05 jul 2018, 23:41 Följ kablar till lyktan. Drag isär o montera ihop några ggr. Låter som oxid och dålig kontakt
Det låter som en bra idé! Det tål att testas, Tack! Vågar man sig på lite kontakt sprej också kanske?
av Leopold
snowman skrev: Hur menar du med att rengöra? I vanliga fall får man borsta bort rost med stålborste eller vinkelslip, i detta fallet är det svårt att komma åt och stor risk att man råkar komma åt andra. Så hur kan man rengöra det skonsamt men ändå bra?
Om det ser ut som du visar på bilden på samtliga dörrar så skulle jag bara torkat rent med litet avfettning och sedan smörjt upp med tex litiumfett. Det ser inte alls ut som en accelererande rosthärd det där, bör vara enkelt att hålla under kontroll och rimligt snyggt under bilens förväntade livslängd ca 20 - 30 år eller så.

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel