Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toni88
Var och besiktade min Volvo V70 2009 idag och fick nedslag på ena stötdämparen bak.
Så blir att byta men när min kompis som har bilverkstad slår upp min bil får han fram att jag har vanliga stötdämpare bak.
Men när jag ringde Volvo verkstan så säger dom att jag har nivåreglerade stötdämpare bak.
Så är det nån som kan hjälpa mig vad jag ska kolla efter på stötdämparna för att veta vilket det är jag har?
Samt är det någon som vet att ifall man har nivåreglering så kan man byta till vanliga dämpare för är ju billigare med vanliga dämpare?
Stötdämpare med Nivomat har en bälg över kolven. Jämför de här två:
Nivomat
Standard

Man kan alltid byta. Men en del modeller, och jag tror det gäller för 2009, har inte bara andra fjädrar, utan även andra bärarmar, beroende på vilken variant man har. Dessutom är ju Nivomat värdefullt när man lastar i och/eller drar med bilen.
Tackar för informationen, har hittat en som sålde ett helt R-design kit med fjädrar och dämpare för 4000 kr, fram och bak, tydligen blir bilen lite lägre med detta så blir lite mer jobb än jag tänkt mig men ändå billigare än om jag köpt nya bakdämpare hos Volvo, dom skulle ha 15000 kr för 2 st
webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]