Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ny på forumet, hoppas jag lagt tråden i rätt kategori!

Jag har en Volvo xc70 2016 som har börjat rosta på taket i kanten till vindrutan. Åkte in till Volvo skadecenter och de tog bilder och skickade till Volvo för bedömning. Enligt verkstaden är det stenskott och därför måste jag själv betala 15 000 kr för att lackera om taket.

När jag däremot ringer Volvo själv tycker de att det låter väldigt konstigt att en såpass ny bil rostar! Dessutom på ett sånt ställe. Lacken har börjat bubbla vid vissa av rostfläckarna. Vissa är stora som en knappnål och vissa är ca 0.5 cm stora. Alla rostfläckar sitter precis i rundningen av plåten vid rutan, dvs på en knapp 1 cm lång remsa längs med rutan. Där plåten är platt är det inget. Ingen annanstans på bilen finns det stenskott eller rost. Jag har haft flera nya och 20 år gamla Volvo och aldrig varit med om något liknande.

Har någon annan varit med om detta? Vad gör jag? Jag har nu kontaktat bilhandlaren där jag köpte bilen och väntar på att de ska ge besked, men de sa också att om det är stenskott går det inte på garantin.
Konstigt att Volvo själva inte har hört talas om det, när det har varit ett problem hela generationen :P
Vet att en del monterar en list som satt på förra generationen, för att minska risken. I övrigt är det nog bara lackering/bättring som gäller.
Steffe3 skrev: ons 13 jun 2018, 11:23 Konstigt att Volvo själva inte har hört talas om det, när det har varit ett problem hela generationen :P
Vet att en del monterar en list som satt på förra generationen, för att minska risken. I övrigt är det nog bara lackering/bättring som gäller.
Stenskottsfilm precis ovanför rutan är väl en vanlig förebyggande grej också. Men för sent nu förstås.
Steffe3 skrev:Konstigt att Volvo själva inte har hört talas om det, när det har varit ett problem hela generationen :P
Ja, är det inte konstigt, så säg ... Hörde med Volvo i fjol vad byte av bussningar i bärarm bak skulle kosta och fick bl a veta att det är "relativt ovanligt" att de behöver bytas vid drygt 10.000 som i mitt fall. Jovisst.
Steffe3 skrev: ons 13 jun 2018, 11:23 Konstigt att Volvo själva inte har hört talas om det, när det har varit ett problem hela generationen :P
Har detta varit ett känt problem? Jag har googlat sönder mig och endast hittat trådar ang rost på 15-30 år gamla modeller. Hittade om någon enstaka v40 som var 8 år gammal. Kan du länka? Min förra Volvo xc70 var 2013 års modell och hade ingen rost någonstans.
Sett flera V70II med rost exakt där så det är ett känt problem (annars är Volvo helt blinda). MEN, det är ju något som beror på externa faktorer så någon garanti omfattas det inte av tyvärr.
Det är klart att dom vet om detta problem.
Då vissa verkstäder benämner den som "stenskottskanten".

Vill minnas att det står att rostskyddsgarantin ej omfattar stenskott.
Sen tycker jag personligen att det är en j*vla designmiss att dom inte har satt någon form av list som täcker den kanten.
Men det beror ju inte bara på att list saknas. Om plåten under är galvad, eller om man har en grundfärg som inte är porös och leder fukt händer ju inget på 10 år med några små stenskott.

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]