Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bsba
Går det att få tag på nåt serviceschema?
Tänkte lämna in bilen på service, men tycker man bara får luddiga svar från Volvoverkstäderna om vad som ingår i priset.
Man har ju inget att sätta emot de dryga typerna.
Har en V70 2,5 FT -09, som gått 11800 mil, senaste service gjordes vid 9500 i dec 2015 (ja jag vet att det gått över tiden).
Kanske någon som har tillgång till sådana scheman / program och kan dela med sig?
Fått pris på 5500 -12000 kr, samtidigt så annonserar Bilia om service för äldre bilar för 2495 kr.
Funderar på att bli otrogen och gå till en icke Volvoverkstad.
av Tompan60
Jag går in till min Volvosäljare o frågar om vad som ingår och får ett schema utskrivet. Bra Bil tar drygt 2400 kr. I år fixar jag servicen själv då det var mest kolla lampor och sånt. De enda vettiga var oljebyte och dränering av bränslefilter.
av dannesk
Har aldrig haft nått problem med att få svar vad som exakt ska göras oavsett verkstad så om du uppfattar dom som dryga måste det vara något fel. Vad som ska göras på resp. intervall står väl i serviceboken och beroende på när bilen är uttagen (ålder) så har de väl räknat med byte av bromsvätska, kamrem, och tändstift pga mil och ålder på bilen på dom milen. Kostnaden kan därför skilja ganska markant beroende på vad som tidigare utförts på bilen enl. serviceboken. Jag betalade mellan 2100-2700kr för liten-storservice på min 2.5ft my11 på Volvo.
av bsba
Klart jag förstår att det är tillägg, vill bara veta vilka.
Fast det som retar mig mest är deras arroganta attityd.
Jag har inte möjlighet att åka dit och helst inte sitta i telefon heller på dagarna, så jag provade att mejla till några. Frågade bland annat artigt på skillnad mellan service för gammal bil och orginalservice samt vilka tillägg det var utöver basservice. Fick ett drygt svar att det var "intervalltillägg" .
Tycker väl de kunde kostat på sig bifogat förslag som man kan ta ställning till.
Känns som de inte vill ha privatkunder, utan bara företagskunder som bara lämnar in och glatt betalar
av Rådlös
StefanN: Inte bara kanske, hjälpremmar skall inte bli äldre än 10 år. Dom skall bytas senast vid max 10 år, enligt dom uppgifter jag har (schema och en VIDA-kopia) Vissa av dom har även en max körsträcka, men inte alla. Då gäller ju det som infaller först.
Min V70 2.0 F -08 har ingen körsträcka på hjälpremmen. Bara 10-årsgräns.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]