Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har de senaste dagarna noterat ett slammer från motorrummet i några sekunder vid uppstart av kall motor. Försvinner tämligen omgående och bilen går hur bra som helst annars.

Kamrem med tillbehör byttes så sent som i oktober 2017. Den har gått drygt 1000 mil sedan senaste oljebytet med Mobil 0W-40.

Motorn är en 2.5T med motorkod: B5254T6 och av modellår 2008.

Någon som upplevt och känner igen detta?

Tacksam för tips om vad det kan vara.
Om du med "slammer" menar ett rasslande ljud i några sekunder vid start av kall motor, så kan jag meddela att även jag upplevt detta missljud. Ett oljebyte löste det "problemet".

Dessutom bör du nog gå över till den för motorn föreskrivna oljan dvs 0W-30 och inte 0W-40 som du kör med nu. Ingen skada skedd med 0W-40, men varför inte köra med olja som Volvo föreskriver? Byt olja så får du se att missljudet försvinner. Återkom gärna därefter med hur det gick.
Som sagt, jag skulle börja med att byta olja. En olja som jag har goda erfarenheter av är Mobils 0W-30 A5/B5. Numera säljer även dackonline.se bra oljor till bra priser och har ett stort utbud.

Mirakelmedel har jag ingen erfarenhet av; håller mig borta från "motorrenovering på burk" och liknande dårskaper, men jag kan ha fel. Det kanske har hjälpt någon, vad vet jag.
Tack för svar. Ska börja med att byta olja och se om det botar rasslet. Har fått rådet att byta till tjockare olja som 5W-40, lyftarna ska må bra av detta, sägs det. Enligt Volvo ska den köras med 0W-30, men tjockare olja rekommenderas till något slitna och äldre motorer enligt "kunniga" i min omgivning när vi har diskuterat rasslet i min bil/motor. Tycker dock inte att motorn ska behöva anses som sliten efter 14.000 mil. Vad anser ni här på forumet?
Alla synpunkter mottages med intresse och tacksamhet.
Denna motor har INTE hydrauliska lyftare. Volvo gick ifrån dessa på femmorna redan tidigt 2000. (Därför Volvo haft service intervall på ventiljustering bl.a. på 2.5ft) Så oljudet vid kallstart beror inte på ventilmekanismen. Har själv alltid haft oljud i min vid uppstart. Har lokaliserat mitt oljud till av kompressorn. Den brummar väldigt högt första kanske 2 sekunderna innan den trycksatt systemet. Har låtit så sen jag köpte den (6000 mil ) och det blir varken mer eller mindre.
Nu är jag något förvirrad. Har kollat med serviceschemat för motorn i min V70 dvs B5254T6 och hittar inget serviceintervall för ventiljustering. Det borde väl finnas intervall för ventiljustering om den inte har hydrauliska lyftare eller tänker jag fel? Å andra sidan har jag svårt att tro att lyftarna rasslar p g a slarv med oljebyte som någon skrev. Har alltid bytt olja efter ca: 1000 mil och alltid använt bästa kvalitetsolja. Bilen/motorn har gått drygt 14.000 mil och aldrig körts i hastigheter över 130km/h eller i bergs- eller kortkörning mm. Oljenivån har alltid varit strax under max.
Som sagt, har svårt att tro att motorn/ eventuellt lyftarna skulle vara slitna.
Vidare synpunkter mottages med stort intresse.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]