Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fabben
Jag har en Volvo V70 årsmodell 15 som jag har haft några veckor.

Jag är intresserad av att få till någon form av navigering av bilen. Att installera Sensus Navigation kostar lite väl mycket (jag tror det var 7000 kr det skulle kosta, vilket är ungefär 5 ggr mer än vad det är värt).

Det finns en "NAV"-knapp, men när jag trycker på den står det att "Sensus Navigation är inte aktiverat. Kontakta din Volvoåterförsäljare för köp och aktivering..."

Men hur fasiken får man igång den här Internetkartan då? Jag har testat att koppla upp bilen mot mobil "hotspot". Jag har även testat att stoppa in ett SIM-kort i hållaren i handskfacket. I båda fallen så kan jag surfa i webbläsaren i bilen (vilket betyder att internetuppkopplingen för bilen fungerar). Men när jag trycker på NAV-knappen så får jag fortfarande det där meddelandet. Är det nåt annat man skall göra för att få fram internetkartan?
Jag har en sådan bil och med dom funktionerna du beskriver. Systemet heter Sensus Connect. För att få fram kartan kopplar jag upp bilen via min mobils blåtand. Det tar dock lite tid för bilen att aktivera kartan c:a 15-20 sek i mitt fall. Du får dessutom inte någon röst eller några förslag gällande gator eller liknande. Om det har någon betydelse så har jag OnCall oxå
Min 2012:a har RTI, så där finns nu navigeringen alltid. Men den från 2016 har bara internetkartor. Sätter jag i ett SIM-kort i hållaren i handskfacket (finns bara på bilar som har Volvo on Call), så hoppar kartan igång efter en stund. Om det finns PIN-kod för kortet måste den knappas in först. Enklast är att ta bort koden, så startar det av sig självt varje gång.
Vi har en '14 (MY15 och därmed första året med "nya" Sensus Connect eller vad det nu heter) och enligt verkstaden är ENDA sättet att få igång navigeringen att pynta för "upplåsning" av funktionen. All hårdvara finns ju redan på plats.

Har också läst om "internetkartor" mm men det verkar inte gälla vår bil iaf. Har kört både med och utan SIM-kort med internetanslutning.
Den 2016 jag köpte är en Classic Summum, så utrustningsnivån är ju hyfsad även i grunden. Förste ägaren har nog nöjt sig med automatlåda, dragkrok och metalliclack utöver grundbilen. Men internetkartor har den. Rätt begränsat jämfört med min gamla RTI, men det går att se en rutt i alla fall.
Kollar man i Volvos bruksanvisningar för XC70, årsmodell 2015, ÄT 2014 vecka 20, så finns båda versionerna. Med eller utan internetkarta, alltså.
Om det stämmer så gick det tydligen att köpa en 2015, även en tidig sådan, med internetkarta om man ville det, men också utan, om man ville det. Huruvida det ena eller det andra ingick i några olika paket eller utrustningsnivåer, det vet jag inte. Det har jag inte forskat efter. Men manualerna gör skillnad på Sensus infotainment kontra Sensus connect infotainment.
Internettkartorna fans en kort period på 15. Sedan togs se bort för att återkomma på 16. Nåt i den stilen minns inte 3xakt

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Det har inte sålts så många &au[…]

Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]