Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 05fd189c73
V70 2.4d-09
Spolade av motorn lite försiktigt med vattenslangen, efter ett par timmar efter skulle jag starta bilen inte ett liv bara klickade och fick inte ut nyckeln. Väntade 2 min sen startade den. Dock går den väldigt segt på starten. Nästan som det skulle vara dåligt med kräm i batteriet. Tycker jag var väldigt försiktig när jag spolade av men men. Nån som har nått förslag vad man ska börja kolla?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Lätt att vara efterklok, men som jag har hört bör man starta bilen rätt snart efter tvätt för att förhindra att vattnet hamnar fel (förånga det som ligger kvar). Risken är att elkomponenter har tagit skada.
av Tompan60
Jag har jobbat på bilvård. Har slutat med motortvätt. För riskabelt. Jag använder en hård målarborste av rund modell som jag gnuggar med samtidigt som jag blåser med tryckluft. Sen torkar jag av där det behövs med fuktig trasa rent blir det och ingen risk för strul.

Prova att lossa dom kontakter du ser en i taget . Blås rent och torka bort ev. fukt. Sen bort den gå fint. Tror någon kontakt har läckt in vatten.
Lycka till
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enklast att koppla upp bilen och göra en felsökning via VIDA än att bara gissa på olika saker.

Och jag håller med, motortvätt låter jag bli, det skapar bara problem utan att göra något bättre. givare, kontakter, elmotorer, spjäll osv är i riskzonen. Lager i pumpar, remspännare och dyligt är heller ej kapsade så vatten letar sig in i lagren så de dör i förtid. Remmar och annat av gummi åldras i förtid av avfettning.

När min bil har varit på rekond har jag sagt åt dem att låta bli att göra något under huven. Och har det kommit in löv och damm så blåser jag bort det med lite tryckluft.
Användarvisningsbild
av apersson850
Håller med. Jag har gjort en motortvätt i mitt liv. Efteråt var det knappt den gick igång, och när den väl gjorde det gick den som en kråka en lång stund.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Jag har åckså gjort motortvätt en gång på min 850 sen startade den inte och det visade sig att det kommit ner vatten vid tändstiften.
Detta gjorde dock inte att nyckeln fastnade.

/M
Användarvisningsbild
av Perra83
Åter igen.. använd microfibertrasor och varmt vatten och lägg sedan något medel för plast. Ser snyggt ut, lätt att hålla efter och skadar inget.
Torka ofta så blir det inte så ingrott och så tar det bara nån minut per gång.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]