Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
Köpte en V70 MY15 som gått 8000 mil förra veckan. Vet ej hur länge den stått hos bilhandlaren. Jag har själv haft den stående hos svärföräldrarna i en vecka nu.

Märkte inget när jag körde hem den från Volvo förra veckan men idag får jag upp ”låg batterispänning - strömsparläge” så fort jag stänger den eller innan jag startat motorn. Kört en runda på ca 5 mil idag för att ”ladda” batteriet men hjälpte ej.

Läst om mjukvarufelet som drabbade my14 men detta är ju som sagt en 15 som redan borde ha den uppgraderingen gjord?

Är batteriet kass helt enkelt?

Är en D4...

Ska såklart kontakta min säljare imorgon då jag har 2 års garanti.

Vad tror ni?
av Rådlös
Man kontrollerar batterier med en batteritestare. Den finns både som hobbyverktyg på Biltema och som proffsverktyg på bilelverkstäder.
Det är så här med batterier att om dom står oanvända en längre tid, så blir dom urladdade av sig själva "rent naturligt". (Självurladdning, inget okänt) Och ett batteri som inte är fulladdat tar skada och bryts ner. Det går extra fort om batteriet kanske redan befinner sig "i nedförsbacke".
Med en batteritestare mäter man batteriet under belastning. Det visar batteriets verkliga status.

Exempel på batteritestare: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... /Testinstr
Det finns flera modeller.
av Schmoyoho
Kolla om säljaren är välvilligt inställd så kanske de bjuder på ett nytt batteri eftersom du just köpt bilen, men i vanliga fall är batterier en slitagevara så det är nog inget som egentligen omfattas av någon garanti. Nyare bilar, särskilt de med bränslevärmare, kan ta död på ett batteri ganska snabbt som rådlös beskriver.

Länken från rådlös ovan funkar inte för mig men jag klickade mig in manuellt och kollade sortimentet. Batteriprovare verkar kosta åtminstone 4-600 kr, då räknar jag inte med den billiga varianten som vad jag förstår bara verkar testa spänningen vilket är ett dåligt mått på skicket. Ska man investera i batteriverktyg hade jag hellre lagt pengarna på en CTEK-laddare, t.ex en MXS 5.0. Har man lite tur på tradera kan man hitta de ganska billigt där, eller vid vissa butikskampanjer. Recond-laddning har räddat dåliga batterier i två bilar för mig.

Om du kollar minuspolen på batteriet så bör det stå fyra siffror t.ex "26 14", dvs batteriet är tillverkat vecka 26 2014. Kanske inte jättevärdefullt diagnostiskt mer än om det skulle visa sig vara nyligen bytt, då kanske du har bättre chanser att få det utbytt av säljaren.
av Rådlös
Schmoyoho: Jag beklagar att länken inte fungerar! Men en av "nyheterna" här på forumet är att forumet ofta lägger till ett "s" i länkadressen. Alltså: I början på länken står det http://blabla. Men någon funktion i forumet lägger till ett s så att det kommer att stå https://blabla. Det är detta esset som spökar. Markera adressraden när ni har skrivit (klistrat in) länkadressen och stega bakåt så att ni kan ta bort esset. Då skall det fungera.

Detta strulet är så allmänt känt nu så det förvånar mig att ingen moderator eller annan ansvarig har påtalat detta med Webbhotellet eller serverägaren? För varje dag som går är det säkert någon som tappar intresset för det här forumet, "Dåligt forum! Det går ju inte att läsa viktiga länkade inlägg!!!"
Vill vi (ni) verkligen ha det så?
av Schmoyoho
Jo, jag känner till problematiken med https och länkarna och det har jag (och säkert andra) påtalat i buggtrådarna. I fallet med ditt länk så är adressen trunkerad dvs den slutar med "Testinstr" och leder ingenvart. Denna länken bör gå att kopiera och klistra in:
Kod: Markera allt
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/
av Leopold
Schmoyoho skrev: ...Ska man investera i batteriverktyg hade jag hellre lagt pengarna på en CTEK-laddare, t.ex en MXS 5.0. Har man lite tur på tradera kan man hitta de ganska billigt där, eller vid vissa butikskampanjer. Recond-laddning har räddat dåliga batterier i två bilar för mig.
Bra idé, batteritestare finns på de flesta verkstäder och ger inte så mycket mer än att konstatera det man redan märkt särskilt vintertid vad gäller batteriets startförmåga vid sträng kyla. Kör med C-Tek MSX 3600 sedan många år, någon laddning under vintern särskilt om man mest kört korta sträckor gör susen för att hålla batteriet i fint skick. Det räcker inte med några mils körning för att fulladda via bilens generator.

I vår gamla bmw -97 sitter ett batteri tillverkat v42 2002, i den inte fullt så gamla S80 -07 sitter originalbatteriet tillverkat v46 2006. Båda funkar bra och blir alltså 16 respektive 12 år i höst. Har inte testat batterierna med batteritestare men så länge de fungerar bra även vintertid ser jag ingen anledning att byta.
av Rådlös
Leopold skrev: "Det räcker inte med några mils körning för att fulladda via bilens generator."

Riktigt! Det är så här också att ett av symptomen på att ett batteri är dåligt är att det har dålig förmåga att ta till sig laddning. Det kan stå på laddning, om man har en separat laddare, i flera dagar utan att det någonsin blir fullt. Äldre tiders "osmarta" batteriladdare har i bästa fall en amperemeter. Jag har varit med om batterier som har stått inkopplade i flera dagar, men amperemetern står kvar på 2 ampere eller mer. Det är detsamma som att batteriet är slut.
av hullan
Tänkte berätta hur det gick - lämnade in den till min lokala Volvo närservice - de konstaterade att batteriet ”hade dåliga värden” och tyckte inte det var något att kladda med. Nytt batteri blev det. Säljaren (Volvo i Hässleholm) tog det som ett garantiärende utan någon som helst diskussion (jag behövde inte ens fråga om det utan det var en självklarhet)
av Leopold
Bra att det blev ett nytt batteri på garantin. Fortfarande intressant att fundera på varför ett så pass nytt batteri blev dåligt så fort, och vad man ev kan göra för att förbättra förutsättningarna för det nya batteriet. Ser det inte som "normalt" att ett modernt bilbatteri skulle vara slut efter bara något år.
Användarvisningsbild
av drbrain
Leopold skrev:Bra att det blev ett nytt batteri på garantin. Fortfarande intressant att fundera på varför ett så pass nytt batteri blev dåligt så fort, och vad man ev kan göra för att förbättra förutsättningarna för det nya batteriet. Ser det inte som "normalt" att ett modernt bilbatteri skulle vara slut efter bara något år.
Bränslevärmare morgon och kväll och sen bara korta körsträckor på det så kan man nog knäcka ett batteri på ett år om man vill...

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]