Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oskarlb
Hej! Äger en S40 T5 som jag är väldigt nöjd med, men saknar den där "lyxkänslan". Så man har börjat komma efter S80, helst med deras turbofemma. Så jag vill veta vad som är för/nackdelar, och bra-att-veta med dom?

Drömmen hade varit S80 V8 VIP....

Tack på förhand
av Baselord
Äger en V70 -11 med 2,5ft motorn (polestar) och manuell låda. Har idag gått 25500 mil. Har ägt den i 4år och den hade gått 9000 mil när jag köpte den.

Enligt mig en fantastisk motor som är riktigt stark på låga varv och som är skapligt pigg när man känner för att gasa lite :)

Snittar 1.1 l/mil blandad körning på E85. Har alltid kört på E85 utan problem.

1450kr i årsskatt och inga speciellt dyra servicar förutom kamrem vid 18000 mil.

Servar på Vianor då jag har stort förtroende för servicekillen samt att de är mycket billigare än Volvo.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
av Oskarlb
Men precis, dom motorerna har ett bra bottenvrid från riktigt låga varv. Har en sådan i min S40 fast med bensin. Bra att veta att Vianor är bra och billiga, kan man spara pengar på :)
Men finns det något som är bra att veta gällande S80, kända fel osv?
av Schmoyoho
S80 har inga typfel som inte V70/XC70 har, det är samma bilar. Inga katastrofala sådana iallafall, mycket bättre chassi än P2:orna (dvs första generationens S80). Om du kollar på automat så skulle jag kolla att lådan inte har serienummer tidigare än 06J. Gäller bara årsmodell 2007, men de kan ha dåliga ventilpaket vilket är dyrt om det behöver bytas.
av Rådlös
En liten förklaring om FT-motorer. Det ger bättre bottendrag och upp i mellanregistret att köra på E85. Detta är testat och fastlagt.
av Oskarlb
Har också hört att dom tidiga automatlådorna är något man ska akta sig för. Men blir nog manuell låda, och gärna en årsmodell från 2009 till 2011 kanske. Då jag gillar att dom är mer rena från svarta lister.

Ang FT-motoerer så vet jag det:) Stora motorer med en turbo som ahr ett litet avgashus. Vilket gör så att turbon spoolar upp mycket snabbare. Nackdelen är att mottrycket i motorn blir högt.
av peckapecan
Har en S80 FT Polestar -09 Aut Summum
Dem enda problemen jag haft är låskistorna på framdörrarna, det är ett typiskt fel,
Viktigt är också att man inte slarvar med 18k mila servicen där man byter kamrem och drivremmar just pga
det är ganska vanligt att om drivremmen går sönder så finns det risk att den slår ut kamrem.
I övrigt en problemfri bil , den har nu 16k mil på mätaren och är aldrig körd på E85.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Inga nämnvärda problem på min V70 (ungefär likadana som nämnt) efter 24000 mil heller ^^ Minst 5000 av milen på E85 i min ägo (konstant sedan 2016-04-13, om man ska vara exakt), tankade 95 i början tills jag märkte att den gick mycket bättre på E85, både i gång och prestanda :)
av Oskarlb
Roligt att höra att dom har hitills fungerat så bra för er. Detta gör mig mer säker på mitt köp som kommer ske i framtiden efter jag har sålt min S40 T5 som är riktigt rolig, men saknar komforten och lyxen. Kikade först på en S80 2.5T 2007 en svart i Mariestad, men den var dessvärre otroligt misskött. Detaljer på inredningen hade lossat, generatorremmen var antagligen aldrig bytt, samt att skärmarna på vänstersida var rostiga...på en soppas "ny" Volvo? Därför blev det en S40N istället. Men hoppas på bättre tur nästa gång.
av Rådlös
Ni nämner multiremmen här. Eller Hjälpaggregatremmen som Volvo kallar den. Till dom som är spekulanter på bilar så fråga om och när den är bytt. Be att få se något kvitto eller liknande på det. Enligt serviceschema skall den bytas på lite olika körsträcka beroende på vilken motor det är, men den skall alltid bytas före max 10 år!
Så det är alltså körsträcka enligt serviceschemat eller max 10 år som gäller. Naturligtvis det som infaller först.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]