Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ett "problem". Varje morgon när jag kör till jobbet och kommer på Essingeleden och vid Tomtebodakurvan i norrgående riktning. Ligger jag i ytterfil och inte har en bil framför så varnar "collision warning" med signal och ljud. Det verkar oftast vara när det är mörkt/skymning ute och alltid på samma ställe.

Lite märkligt problem faktiskt. Några tips på i fall man kan göra något eller bara acceptera det?
Har samma upplevelse i den kurvan, själv kör jag ofta med den adaptivafarthållaren men det fungerar inte där, bilen vill tvärbromsa och det har hänt med flera olika V70 för mig så jag tror inte det är något fel med din bil. Det måste vara något som bilen blir lurad av.
fjohan82 skrev:Samma för mig, på samma ställe.
Läskigt i början, men nu är jag beredd att bilen kan tvärbromsa där.
Frågan är om de som ligger bakom dig är med på noterna om så skulle ske helt utan anledning. Låter farligt det där...
apersson850 skrev:Alla håller väl alltid avstånd så de kan stanna om det behövs? :-)
Javisst är det så, något jag särskilt har observerat just i den täta rusningstrafiken i Stockholm :-D

Men visst, har även samtliga bakomvarande förare dessa City Safety etc motsv så klarar det sig kanske... om nu någon mot förmodan inte skulle hålla tillräckligt avstånd.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]