Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Är på G att byta bil Har idag en V70 D5 08 som börjar bli till milen och är på G att köpa en 2015-16 V70 D4, D5. Ev med AWD

Kan dock inte riktigt övertyga mig själv om vilken väg jag ska gå.
Provkörde en D4 Vea härom dagen och tyckte att den kändes slöare än vår gamla D5a.
Och det vill jag inte, så isåfall får det bli Polestar men kommer detta att vara "tillräckligt" för att få den att kännas piggare och "starkare" än den gamla?
Framför allt vid husvagnskörning vill jag ha en bil som inte tvekar men även i daglig körning så gillar jag att känna att det går att komma hyffsat snabbt upp i tempo.

En nyare D5a kommer defenitivt att kännas bättre och en D4 med AWD med polestar får ytterligare 20hästar mer än vea med polestar.
Men nu till mitt huvudbry.
"Vågar" man köpa något annat än en Euro 6 klassad bil idag, risken för prisfall känns stor med tanke på framtida miljözoner.
Själv kommer jag inte påverkas något nämnvärt av miljözoner men att förlora x antal tusen över en natt känns ju inte lockande.

Hur hade ni resonerat idag? Vågar man köpa euro5 bil eller är Euro6 det som gäller?

Fyll gärna på med era erfarenheter av de olika motoralternativen också.

/Christian

Ps.
Hellst hade jag velat hitta en T5a som inte är gasbil för rätt pengar med rätt utrustning men det är ju ingen bil som växer på träd direkt.
Behöver du inte köra i miljözoner skulle jag inte bli skrämd av Euro5.
Det som kan ställa till det är om politiken får för sig att börja straffbeskatta fordon som inte är Euro6 eller bättre. Eller om mindre städer får för sig att också införa miljözoner.
Om detta vet ingen idag.
Blir ju väldigt svårt att kontrollera att miljözonerna efterlevs såvida dom inte sätter upp tullar som läser av registreringsskyltarna. V70 av nyare snitt finns ju både som Euro5 och Euro6 och jag vet inte om det finns någon exteriör detalj på D4 '15 (Euro5) som skiljer den från D4 '16 (Euro6?)? Isf skulle polisen, i de fall de skulle ha tid, behöva vara sjukt skillade för att se skillnaden med blotta ögat, vid en registerkoll är det klart att det står att läsa.
Personligen skulle jag inte köpt något annat än en Euro6 idag och på en 15-16 V70 så är det väl Euro6 på alla eller? Tyvärr så finns det ju inte så många vettiga bensinbilar idag och köpa begagnat utan de flesta ska ju tyvärr ha diesel. Hittar du en bensinare så köp...
Jag har, för två månader sedan bytt bil. Jag resonerade så här: Jag hade en V50 D2 Euro5. Jag bytte till en V40CC D3 Euro5. Eftersom jag bytte en Euro5 bil mot en Euro5 bil blev mellanpriset som om Euro5 inte betydde något. Om den ena hade sjunkit i pris så hade den andra det också. Jag har inte ångrat mig. Volvo 5:an går så fint. 8)
dannesk skrev:Personligen skulle jag inte köpt något annat än en Euro6 idag och på en 15-16 V70 så är det väl Euro6 på alla eller? Tyvärr så finns det ju inte så många vettiga bensinbilar idag och köpa begagnat utan de flesta ska ju tyvärr ha diesel. Hittar du en bensinare så köp...
För V70 -16 gäller att allt är Euro 6 (enligt Volvos broschyr), även det enda alternativ som inte hade en VEA-motor i den årsmodellen utan den gamla femcylindriga motorn (D4 AWD). För V70 -15 gäller däremot att det bara är bilar med de nya VEA-motorerna (T5 och D4 FWD) som är Euro 6. Allt annat är Euro 5. Bilar godkända enligt Euro 6 går även att hitta i årsmodell -14. Liksom ifråga om V70 -15 är det då bara bilar med VEA-motor som klarar Euro 6 (T5 och sent tillverkade D4 FWD).
AndreasThn skrev:
no_brakes skrev: Ps.
Hellst hade jag velat hitta en T5a som inte är gasbil för rätt pengar med rätt utrustning men det är ju ingen bil som växer på träd direkt.
Kan rekommendera vea T5 gasbil annars men de växer ju inte på träd heller...
Känns inte helt rätt. Har känslan av att de kan vara svårsålda i framtiden. Hur är det med livslängd på tankar?
Hur mycket plats stjäl de av bagageutrymmet?
Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]

Hjullagerproblemer

Jeg har en 2007-modell XC70 som har gått run[…]

Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]