Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UnleashFusion
Hej!, Det är så jag tänkte kolla med er ifall ni haft liknande händelse/problem på eran V70.

Några dagar sen började min framsensor bete sig konstigt, när jag lägger på D och R(automatlåda), så visar den som på denna video;(ungefärlig)
fast på vänster-framsensor, även om jag inte alls är närheten av en kant/vägg/något hinder framför mig och ibland funkar den normalt efter 10minuter. Efter att låtit bilen stå still i cirka 5 timmar och när jag tänkte backa in så fungerade inte baksensorerna överhuvudtaget och inget pip-pip ljud o ingen bild visade sensorerna på display:en. var nära på att backa in på en cykelställ

när problemet dök upp åkte jag till skobes och fråga ifall dom visste om problemet, det som dom sade var att sensorerna kunde fått fukt och resultatet skulle bli som jag beskrev, jag är själv osäker ifall det är sant/falskt men att jag skulle återkomma ifall problemet inte försvann/löste

Vad kan problemet vara tro?

Tack på förhand!
av andersuw
Fuktproblem med dessa sensorer är vanliga och det är inte omöjligt att det är vad det handlar om. I så fall är lösningen bara att vänta och se eller ställa bilen varmt några dagar så att den får torka ur ordenligt om man nu har möjlighet till det.

Men det kan också vara strul med styrenheten (PAM) till parkeringsassistansen eller med dess kablage. Man borde få felkod och felmeddelande till följd av sådana problem men på basis av vad jag sett i en del andra trådar verkar det som om detta ibland uteblir. Om du precis samtidigt fick problem med parkeringshjälpen både fram och bak och det dessutom inte bara är en enda sensor som trilskas bak talar sannolikheten för att det kanske inte är fukt- utan styrenhetsrelaterade problem det handlar om. Det är samma styrenhet som ansvarar för parkeringshjälpen såväl fram som bak.
av UnleashFusion
andersuw skrev:Fuktproblem med dessa sensorer är vanliga och det är inte omöjligt att det är vad det handlar om. I så fall är lösningen bara att vänta och se eller ställa bilen varmt några dagar så att den får torka ur ordenligt om man nu har möjlighet till det.

Men det kan också vara strul med styrenheten (PAM) till parkeringsassistansen eller med dess kablage. Man borde få felkod och felmeddelande till följd av sådana problem men på basis av vad jag sett i en del andra trådar verkar det som om detta ibland uteblir. Om du precis samtidigt fick problem med parkeringshjälpen både fram och bak och det dessutom inte bara är en enda sensor som trilskas bak talar sannolikheten för att det kanske inte är fukt- utan styrenhetsrelaterade problem det handlar om. Det är samma styrenhet som ansvarar för parkeringshjälpen såväl fram som bak.

Oturligt nog så har jag inte garage numera(utan den står ute med elstolpe fram) så att låta den torka ordentligt blir riktigt svårt, jag får helt enkelt under tiden vid backning eller när jag ska köra in framåt på parkeringsplatser vara mer försiktigt tills det börjar bli varmt(som tur är kör jag inte så mycket så det påverkar inte mig för stort(kan också stänga av P-sensor med en knapptryckning för att slippa den konstanta ljudet när man lägger in på R/D, eller när man bromsar in och ska ge lite gas så börjar den vänster-framsensor pipa utan någon anledning..) ifall problemet kvarstår när det blir varmt så måste det vara antingen det ena eller det andra som du precis nämnde..
Låt säga ifall jag inte "fixar" problemet kan det ge något större konsekvens?
av andersuw
Om problemet kvarstår när det blivit varmt och torrt och varit så ett tag (i några fall har det oväntat tagit någon vecka eller två innan liknande problem gått över av sig själva i mitt fall) kan du nog skrota fukthypotesen helt och istället fokusera på styrenheten och dess kablage. Möjligen kan det också värt att fundera över om det är något problem med avkännaren vid växellådan. Några problem att köra med bilen tills felet är åtgärdat bör det inte vara så länge du bara är medveten om att du inte längre kan lita på att få den parkeringshjälp du är van vid.
Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]

Hjullagerproblemer

Jeg har en 2007-modell XC70 som har gått run[…]

Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]