Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det finns Haynes böcker till äldre Volvo, men jag hittar ingen till denna modell.
Bentley har också servicehandböcker i färg till många bilmodeller, men icke till min modell.
Volvo har tydligen själv en servicehandbok, men den är bara tillgänglig på nätet för mekaniker
hos certifierade verkstäder?
VIDA är ett datorprogram. Med hjälp av en elektronikbox kallad DiCE kan man ansluta den dator där VIDA installerats till OBD-uttaget på bilen och på det viset upprätta kommunikation med bilens datanät för utläsning av felkoder med mera. Men VIDA är i praktiken också en komplett verkstadshandbok. Där finns bl.a. en fullständig reservdelsförteckning med sprängskisser, steg-för-steg-beskrivningar av service- och reparationsåtgärder, mekaniska och elektriska produktspecifikationer och, om du köper en VIDA-installation som innehåller EWD (Electric Wiring Diagrams) även kopplingsschema. Det går alldeles utmärkt att köra VIDA på datorn även om man inte har någon DiCE och man har fortfarande stor nytta av programmet i det läget. Men ännu bättre blir det förstås med DiCE så det är en god idé att satsa på ett VIDA/DiCE-paket, i alla fall om man har tillgång till en portabel dator.

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]