Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av knut1955
Noen som vet hvor lang tid det går før VOC går ned i så dyp dvale at jeg ikke kan starte varmeren med on-call-appen på telefonen? V70 MY11 D3.
Har opplevet svikt i det siste, men det har gått noen dager uten bruk.

Kan dvalen vekkes opp med å starte varmeren fra kupeen, eller må motoren starte for å vekke VOC opp av dvalen?

På forhånd takk for svar
Knut
av andersuw
knut1955 skrev:Noen som vet hvor lang tid det går før VOC går ned i så dyp dvale at jeg ikke kan starte varmeren med on-call-appen på telefonen? V70 MY11 D3. Har opplevet svikt i det siste, men det har gått noen dager uten bruk.
Så här säger VoC-manualen (s. 5 i den som gäller för min V70 -15):

"Efter att fjärrnyckeln avlägsnats ur bilen är VOC-systemets funktioner tillgängliga kontinuerligt under 5 dygn och därefter en gång per timma under de kommande 22 dygnen. Efter 22 dygn kommer systemet vara avstängt tills dess bilen startats."

Det händer i mitt fall att bilen blir stående mer än fem dagar utan körning och jag tycker det är rätt irriterande när jag upptäcker att jag då inte kan fjärrstarta värmaren. En lösning som jag tycker Volvo borde ha tänkt på (och kanske fortfarande kan fixa genom mjukvaruppdatering) är att göra det möjligt att från VoC-appen skicka ett meddelande som gör att VoC-systemet i bilen vaknar ur sin dvala och blir kontinuerligt tillgängligt igen. Om man vet om att bilen fått stå mer än fem dygn kan man då skicka detta meddelande minst en timme innan man vill dra igång värmaren så att VoC-systemet i bilen hinner få det i tid även om det bara bevakar vad som händer en gång i timmen. Bekräftelse på att systemet vaknat och är i kontinuerlig beredskap borde förstås sedan också skickas till VoC-appen.
knut1955 skrev:Kan dvalen vekkes opp med å starte varmeren fra kupeen, eller må motoren starte for å vekke VOC opp av dvalen?
Är lite osäker på det. Efter 5 + 22 dygn står det ju att motorn måste startas för att väcka systemet. Men efter 5 dygn kanske det räcker med mindre. Det är ju enkelt att testa nästa gång bilen gått i dvala. Bara att gå ut till bilen och dra igång värmaren från kupén och sedan kolla om du har kontinuerlig VoC-kontakt efter det.
Användarvisningsbild
av knut1955
Hei andersuw
-os tusen takk for et godt og fyldig svar, det var til god hjelp. Dog mistenker jeg at min VOC går i dvale tidligere enn 5 døgn.
Må huske dette til neste gang jeg kommer til kald bil før jeg ringer Volvo og kjefter fordi VOC ikke virker :-)
av least
Apropå funktionen om väcka från dvala, så är det en enkel fix precis som du säger, man nollställer räknaren och får då 5 färska dygn.

Skulle tro att nackdelen är att efter 5 dygn så är batteriet lite matt, och om du då på dag 6, begär att bilen ska vara vaken, så kan dessa extradygn göra att du inte längre kan starta bilen.
av andersuw
Ja fast min tanke är att man skulle kunna ge bilen besked om att återställa sin VoC-beredskap rätt kort tid innan man verkligen har behov av att kommunicera med den kontinuerligt igen. Då kostar det verkligen inte mycket ifråga om extra ström och risken för att bilen inte startar till följd av denna ytterst marginella merförbrukning torde vara tämligen obefintlig. X antal dygn i total dvala eller X antal dygn minus några timmar gör ju väldigt lite skillnad.
Användarvisningsbild
av apersson850
På min bil, som är en 2012:a, gäller tre dygn och två veckor, inte fem dygn och tre veckor.

En gång i timmen ska den dock vakna till liv och kolla om något har hänt. Men efter två veckor sover den nog Törnrosasömn tills motorn startas, antar jag. Tror inte det har hänt sen jag köpte bilen. Har jag varit bortrest så länge har någon annan passat bilen under tiden.

Det här är för övrigt ingen hemlighet.
Volvo on call manualen skrev:Viloläge
För att spara batteriet när bilen inte används under längre perioder har Volvo On Callsystemet
konfigurerats på följande sätt:
- De första 72 timmarna (3 dagar) efter att motorn stängts av: Systemet är tillgängligt hela
tiden och utför nya kommandon omedelbart.
- 3 till 14 dagar efter att motorn stängts av: Systemet aktiveras en gång i timmen för att
kontrollera och utföra eventuella nya kommandon.
- Efter 14 dagar: Systemet övergår i viloläge och inga mobilfunktioner som kräver
kommunikation med bilen är tillgängliga.
Användarvisningsbild
av knut1955
Ja jeg tror 3 døgn er nærmere sannheten til dvale for min bil. Har mistanke til at Volvo overdriver sin angst for batteriet, VOC kan vel ikke bruke så mye mer strøm enn en smarttelefon.......
Batteriet er jeg ikke så bekymret for - byttet til Biltema sitt AGM 95AH for ett år siden - og vedlikeholdslader ganske ofte - føler jeg kjører med både belte og bukseseler :-))))
av Daviddd
Jag hade inte läst på tillräckligt om detta och råkade ut för att jag inte kunde sätta en timer via appen inför hemresan när bilen stod på en långtidsparkering. Bilen hade då stått still i 5,5 dygn.

Vad är det egentligen som man kan göra under den 17-dagarsperioden?

Jag har nog tolkat det som andersuw är inne på, att man kan ställa en timer, men att den infon bara skickas en gång om dagen - men det faller ju på att man inte vet när den kontakten med bilen sker.
Efter att fjärrnyckeln avlägsnats ur bilen är
systemets funktioner tillgängliga kontinuerligt
under 5 dygn och därefter en gång per timma
under de kommande 17 dygnen. Efter totalt
22 dygn kommer systemet vara avstängt tills
dess bilen startats.
av andersuw
Som jag har förstått det skall du kunna skicka en timerinställning även när VoC gått in i sin första dvala efter tre eller fem dygn beroende på årsmodell. Men du får då räkna med att den inställningen inte registreras av bilen förrän det gått någon timma (som mest). Om och hur detta i praktiken fungerar har jag dock inte testat.

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]