- ons 15 nov 2017, 01:06
I äldre bilar styrdes kupébelysningen och eventuellt ett larm av en kontakt i dörren som jordade när dörren var öppen. Hur styrs den funktionen i min V70 -08? Den säger i displayen att vänster framdörr inte är stängd och vägrar därmed att släcka kupébelysningen när jag kör. Den slocknar dock efter någon minut om jag stänger av bilen. Men det går inte att larma på när informationen om att dörren inte är stängd är aktiv. Naturligtvis är dörren stängd, men något har gått fel. Var sitter den felande avkännaren?
Jag har kompletteringsladdat batteriet för att vara säker på att det inte beror på låg batterispänning. Det förändrade inget. Jag har ryckt och ruskat på den skarvkontakten som sitter nära det övre gångjärnet. Det gjorde inte heller någon verkan.
Jag har kompletteringsladdat batteriet för att vara säker på att det inte beror på låg batterispänning. Det förändrade inget. Jag har ryckt och ruskat på den skarvkontakten som sitter nära det övre gångjärnet. Det gjorde inte heller någon verkan.

- By RobinH