Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då blev det dags...

Frugan vägrar familjebussen och envisas att vi får in tre småbarn + tre stolar i en femsitsare. Det må vara hänt att alla går in men det finns inte mer än så.

Detta gör att vi kikar på byta V70 2011 R-Design 2.5FT manuell mot XC70 Automat AWD D4/D5 för att åka lite skönare och lite säkrare.

Vår lokala handlare har ett bra lager med XC70 Classic. Dock alla sent 15/början 16 vilket gör att de inte har Blis. Blis är en driver support funktion jag verkligen uppskattar och känner ett verkligt värde hos jämfört med LKA och city stafety (säkert bra, men framåt har jag bra koll själv, värre bakåt).

Så - är det någon annan skillnad på MY15 och MY16 om de har samma spec och mil?

Det andra jag undrar är skillnaden på Summum och Sport på classic. Har hittat några classic med Blis på nätet men de är Sport vilket jag aldrig kört på. XC70.

Jag har kört V70 Classic sport och vet om stummare fjädring och något lägre chassi. Är XC70 sport också sänkt?? (känns kontraproduktivt med tanke på konceptet) men stötdämpningen?

Tacksam för hjälp :)
Vet inte riktigt hur du tänkt nu, men XC70 är alltså inte större än V70. Bara några centimeter högre upp.

Sport på XC70 innebär styvare fjädring (kontraproduktivt för terrängframkomligheten), men inte lägre bil.
Jag körde en V70 MY16 med BLIS för nån vecka sen. Så fort det kom en vattendroppe på linsen till denna funktion så varnade den. Till slut bryr man sig inte, utan vrider på huvudet ändå.
Känns skräp, jämfört med den nya funktionen.
apersson850 skrev:Vet inte riktigt hur du tänkt nu, men XC70 är alltså inte större än V70. Bara några centimeter högre upp.

Sport på XC70 innebär styvare fjädring (kontraproduktivt för terrängframkomligheten), men inte lägre bil.
Att XC70 inte erbjuder mer utrymme är inte konstigheter men bekvämligheten för oss kommer i automaten och något högre markfrigång vilket gör skillnad när barn ska packas in, tryggheten kommer från AWDn.
fjohan82 skrev:Jag körde en V70 MY16 med BLIS för nån vecka sen. Så fort det kom en vattendroppe på linsen till denna funktion så varnade den. Till slut bryr man sig inte, utan vrider på huvudet ändå.
Vilka MY är det som har vilken blis-teknik? Den som som delar sensorer med backhjälpen är att föredra, om jag förstått det rätt?
Familjefarsan skrev:
fjohan82 skrev:Jag körde en V70 MY16 med BLIS för nån vecka sen. Så fort det kom en vattendroppe på linsen till denna funktion så varnade den. Till slut bryr man sig inte, utan vrider på huvudet ändå.
Vilka MY är det som har vilken blis-teknik? Den som som delar sensorer med backhjälpen är att föredra, om jag förstått det rätt?
Vet inte riktigt hur det förhåller sig, men jag antar att det är följande:
V70 oavsett MY har bara BLIS med kameran vid backspeglarna, medan tex V60 har sensorer till BLIS innanför hörnen av den bakre stötfångaren.
Jag har det sistnämnda på min V60, fungerar klanderfritt.
fjohan82 skrev:
Familjefarsan skrev:
Vet inte riktigt hur det förhåller sig, men jag antar att det är följande:
V70 oavsett MY har bara BLIS med kameran vid backspeglarna, medan tex V60 har sensorer till BLIS innanför hörnen av den bakre stötfångaren.
Jag har det sistnämnda på min V60, fungerar klanderfritt.
Då borde XC70 ha samma som V70 då det är samma kaross och komponenter till 99,9%? Ren spekulation, men känns orimligt att komponenterna tar slut till både V70 och XC70 till MY16 om de dessutom använder olika sensorer - lär vara samma.
Familjefarsan skrev:Då borde XC70 ha samma som V70 då det är samma kaross och komponenter till 99,9%? Ren spekulation, men känns orimligt att komponenterna tar slut till både V70 och XC70 till MY16 om de dessutom använder olika sensorer - lär vara samma.
Ja, blis fungerar på samma sätt för V70 och XC70. Denna MY16 har kamerorna under speglarna.
XC är ju till stora delar en V på styltor...

https://www.bytbil.com/uppsala-lan/pers ... 1-11289025
Utan BLIS på en V/XC70 är ju ingen deal-breaker, funktionen är inte alls lika bra, som det nämnts tidigare, som på bl.a. V60/XC60 som har radar i bakstöten.
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
Om du vill ha mer utrymme men också trygghet i awd och automat - varför inte en sen XC90 av förra gen? Man åker som en kung i dem och för mig finns mycket mer logik i det bytet än till XC70.

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]