Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Biffpop
Hej!

Har köpt en V70 D3 -2011 som jag för första gången skulle byta till vinterdäck på. Märker då att hylsan till låsbulten är kass och greppar inte i spåret på låsbulten. Jag har hört av mig till Bilia som ska ta bort alla låstbultar och jag har själv köpt 4 orginalbultar från mekonomen som jag ska ersätta låsbultarna med och här kommer funderingen; de andra bultarna (som inte är låsbultar) är av typen med flytande kona och de nya 4 bultarna som jag har köpt är fast kona. Kan jag utan problem ersätta låsbultarna med dessa? Låsbultarna har alltså också flytande kona.

Jag har läst att en av orsakerna till att man har flytande kona är för att fälghålen och hålen på bilen inte riktigt matchar och då löser dessa bultar den differensen, men jag vet inte om det är så i mitt fall.

Vad tror ni? Kan jag köra med 4 flytande och 1 fast på varje hjul?
Användarvisningsbild
av Rillee
Ligger inte de andra i bagaget, det gjorde det på min s60 och på min fars v70
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lös kona togs ju fram för att bultarna ska vara lättare att lossa och inte sätta sig fast så grymt hårt som bultar utan lös kona kan göra.

Nu pratar vi om symmetriska flytande bussingar och inte assymetriska flytande bussningar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Precis, för den andra anledningen till lös kona är att fälgen centrerar på navet, inte på skruvarnas konor. I så fall ska man definitivt inte använda skruvar med fasta konor.
Användarvisningsbild
av SvenB
När slutade man med lösa konor? På min V50 my-12 fanns det, men på min V40-14 är det bultar utan lös kona.
Användarvisningsbild
av Derank
jag kör med bultar från V70n med fast kona på vinterdäcken på XC60in och svarta bultar med fast kona på på sommardäcken. orginal som följde med hade flytande kona. Inga problem, kört så nu i 3000mil.
av dannesk
Förutom att bultar med flytande kona är lättare att dra & lossa så står konan still när man drar åt dom på slutet och nöter inte på aluminiumet och lacken i bulthålen.
Användarvisningsbild
av ER
Finns bultar att köpa på skoten i satser om 20st, i stort sett nya för halva priset eller mindre om man letar lite och är petig då det finns flertalet modeller som har samma bultar.

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]