Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tekniktoken
Skrev minimalt på första inlägget för att få igång tråden men helt tyst ser jag.

Vill ha en manuell låda, låg skatt, bra service kostnader och bra bränsle ekonomi.

Kommer säkert dra släpvagn efter bilen ibland så dragkrok är krav.

Med dessa kriterier vilken motor hade ni valt ?
Användarvisningsbild
av snepo
Tekniktoken skrev:Skrev minimalt på första inlägget för att få igång tråden men helt tyst ser jag.

Vill ha en manuell låda, låg skatt, bra service kostnader och bra bränsle ekonomi.

Kommer säkert dra släpvagn efter bilen ibland så dragkrok är krav.

Med dessa kriterier vilken motor hade ni valt ?
Jag skulle säga Jaguar,men eftersom det är Volvo du är ute efter. På lång tid borde D3 vara bäst
av andersuw
Jag hade valt det jag köpte, det vill säga en D4 med den nyutvecklade fyrcylindriga VEA-motorn på 181 hk. Den motorn började monteras på framhjulsdrivna D4 mot slutet av årsmodell -14. Före dess finns bara den äldre femcylindriga varianten. Den nya D4-motorn är lite rappare än den äldre (181 istället för 163 hk) och enligt rätt samstämmiga uppgifter tystare och mer kultiverad i gången. Den är också något snålare.

Värt att känna till kan vara att det finns både en miljöbilsklassad och en icke-miljöbilsklassad variant av D4 VEA. Den miljöbilsklassade är befriad från fordonsskatt i fem år från det att bilen var ny. Men om du köper en nu återstår bara ett eller två år av den tiden så du sparar inte många tusenlappar på det. Du får också lite lägre skatt när du väl måste börja betala den och kanske också lite lägre verklig förbrukning med den miljöbilsklassade. Men det skiljer väldigt lite på båda punkterna. Enda nackdelen med den miljöbilsklassade är annars att du inte får ha lika stora fälgar på den som på den icke miljöbilsklassade.

D3 är lite klenare än D4 utan att vara snålare. Till V70 fanns den också bara i form av den gamla femman. Enda fördelen med D3 vad jag kan se är att du lär få en D3 lite billigare än en D4, allt annat lika.

Du säger att du ibland tänker dra släp. I så fall kan förstås AWD vara en fördel. Men om det bara handlar om en vanlig och inte alltför tung släpkärra, inte en husvagn, och den skall dras på vanlig väg med hyggligt underlag behövs nog knappast AWD. AWD har nackdelen av att kosta mer i inköp, bränsle och också underhåll/reparationer. Om du vill ha AWD finns också bara den gamla femcylindriga motorn att välja på.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag hade valt en D4 med VEA-motorn, dvs den 4-cyl. Har den i min V60 och är riktigt nöjd.
AWD fanns väl inte med manuell? Så det bör inte vara ett alternativ om du vill spaka själv...
Jag är gasglad och har fått ner min till 0,49 mätt på pump, så de går att köra snålt med den spisen.

I denna tex, där får du i princip en ny bil till ett bra pris. Glöm inte att välja en med Volvo on call, då kan du se det mesta om bilens status i appen och tex starta värmaren därifrån.
https://www.bytbil.com/kronobergs-lan/p ... 9-10345932
av Tekniktoken
andersuw skrev:Jag hade valt det jag köpte, det vill säga en D4 med den nyutvecklade fyrcylindriga VEA-motorn på 181 hk. Den motorn började monteras på framhjulsdrivna D4 mot slutet av årsmodell -14. Före dess finns bara den äldre femcylindriga varianten. Den nya D4-motorn är lite rappare än den äldre (181 istället för 163 hk) och enligt rätt samstämmiga uppgifter tystare och mer kultiverad i gången. Den är också något snålare.

Värt att känna till kan vara att det finns både en miljöbilsklassad och en icke-miljöbilsklassad variant av D4 VEA. Den miljöbilsklassade är befriad från fordonsskatt i fem år från det att bilen var ny. Men om du köper en nu återstår bara ett eller två år av den tiden så du sparar inte många tusenlappar på det. Du får också lite lägre skatt när du väl måste börja betala den och kanske också lite lägre verklig förbrukning med den miljöbilsklassade. Men det skiljer väldigt lite på båda punkterna. Enda nackdelen med den miljöbilsklassade är annars att du inte får ha lika stora fälgar på den som på den icke miljöbilsklassade.

D3 är lite klenare än D4 utan att vara snålare. Till V70 fanns den också bara i form av den gamla femman. Enda fördelen med D3 vad jag kan se är att du lär få en D3 lite billigare än en D4, allt annat lika.

Du säger att du ibland tänker dra släp. I så fall kan förstås AWD vara en fördel. Men om det bara handlar om en vanlig och inte alltför tung släpkärra, inte en husvagn, och den skall dras på vanlig väg med hyggligt underlag behövs nog knappast AWD. AWD har nackdelen av att kosta mer i inköp, bränsle och också underhåll/reparationer. Om du vill ha AWD finns också bara den gamla femcylindriga motorn att välja på.
Tackar så mycket om tips om den nya Euro 6, 4 Cylindriga VEA motorn som både du och den efter tipsar om.

Ska försöka inrikta mig på denna och tror jag skippar AWD.

Men vilken utrustning skulle ni rekommendera att man kollar efter som är bra att ha
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Sikta såklart högt om budget tillåter. Får ju massvis av utrustning i stort sett fritt när det är begagnat. Börja på summum och gå neråt till kinetic via momentum. Allt är ju en bekvämlighetsfråga, bränslevärmare o backradar är väl bl.a. det som jag har saknat mest när man kört de sämst utrustade bilarna. Komforten är typ samma.
av andersuw
Tekniktoken skrev:Tackar så mycket om tips om den nya Euro 6, 4 Cylindriga VEA motorn som både du och den efter tipsar om.

Ska försöka inrikta mig på denna och tror jag skippar AWD.

Men vilken utrustning skulle ni rekommendera att man kollar efter som är bra att ha
Att den nya motorn är Euro 6 redan från start (andra motorer blev det först MY -16) är en sak jag i hastigheten glömde bort att nämna. Men det är förstås ett extra plus, särskilt om det blir aktuellt med dieselförbud här eller där, då Euro 6 är minst i farozonen.

När det gäller utrustning skulle jag tänka precis som W.A.P.E.: Sikta så högt budgeten tillåter. En välutrustad bil kostar förstås lite mer men du betalar väldigt lite extra för utrustningen jämfört med vid nyköp. När det gäller det Volvo kallar utrustningsnivå skulle jag absolut inte sikta lägre än Momentum och Summum är definitivt inte ur vägen. Sedan finns det flera intressanta paket därutöver att hålla ögonen på. Även automatlåda kan vara värt att överväga om det mest är för förbrukningen du annars drar dig för det. Den nya åttastegade automaten som följer med D4 VEA är i mitt tycke en fröjd att köra och kostar i motsats till tidigare automater väldigt lite ifråga om extra förbrukning.

Så här såg det ut i MY -15 när det gäller utrustningsnivåer och paket. Kan vara likartat i MY -14 även om jag inte kan svära på det:

Momentum (utöver Kinetic; Momentum ingick i Business Edition):
• ABL – Aktiva xenonljus
• Blank list runt sidorutorna
• Dekor i Silk Metal runt mittkonsol och i ratt
• Elinfällbara backspeglar med markbelysning
• High Performance audiosystem med 5" färgskärm samt integrerat Bluetooth® handsfreesystem och audio streaming
• Interiör stämningsbelysning
• Klädsel: Vittinge textil/läder
• Krominlägg på instrumentpanel och mittkonsol
• Panelinlägg: Milled aluminium
• Regnsensor

Summum (utöver Momentum):
• Aluminiumhjul: Rex 7x17" med däck 225/50 R17
• Elinfällbara backspeglar med markbelysning med tiltfunktion vid backning
• Elmanövrerad förarstol med minne för stol och ytterbackspeglar
• Innerbackspegel med automatisk avbländning
• Keyless Drive – nyckellöst start-, lås- och larmsystem
• Klädsel: Läder
• Rails i Silver Metal

Driver Support-paket (ingick i Business Edition)
• Adaptiv konstantfarthållare med full autobroms
– Adaptiv farthållare ACC – Adaptive Cruise Control
– Köassistent (aut)
– Kollisionsvarnare med autobroms
– Pedestrian/Cyclist Detection
– Avståndskontroll (Distance Alert System)
• Driver Alert System
– LDW – Lane Departure Warning
– Trafikskyltsinformation (Road Sign Information)
– Aktivt helljus (Active High Beam)
– Driver Alert Control
– Forward Collision Warning
• BLIS – Blind Spot information System

Teknikpaket (ingick i Business Edition)
• Digitalt kombiinstrument med 8" TFT-skärm
• Parkeringshjälp, bak
• Uppgradering ljudanläggning – Sensus Connect med High Performance 7" färgskärm (eller Premium Sound mot tilläggskostnad)

Teknikpaket Pro (tror detta kan ha ingått i något som kallades Business Edition Pro)
• Digitalt kombiinstrument med 8" TFT-skärm
• Parkeringshjälp, fram och bak
• Taklucka i glas, elmanövrerad
• Uppgradering ljudanläggning – Sensus Connect med High Performance 7" färgskärm (eller Premium Sound mot tilläggskostnad)
• Sensus Navigation

Klimatpaket
• Eluppvärmd ratt
• Eluppvärmt baksäte
• Tidursfunktion för tillsatsvärmare/parkeringsvärmare med tidur
• 3-ekrad sportratt
• Volvo On Call (i den variant av paketet som innehöll Volvo on Call; Volvo on Call kan bland annat användas för att fjärrstyra värmaren)

Lastpaket
• 12 volts eluttag i lastutrymmet
• Elmanövrerad baklucka
• Mörkt tonade rutor i bakdörrar och runt lastutrymmet
• Privatlåsning av utrymmet under lastrumsgolvet (ej Bi-Fuel)
• Sidodörrar och bakre lastutrymmet med laminerat glas

Premiumpaket
• Elmanövrerad passagerarstol
• Innerbackspegel med kompass
• Textilmattor
• Läderklädd instrumentpanel

Exempel på enskilda tillval som inte ingår i paket och kan vara dyra eller omöjliga att eftermontera
• Aktivt chassi - Four C (kan ej kombineras med nivåreglering)
• Automatisk nivåreglering av bakvagnen (kan ej kombineras med aktivt chassi)
• Inscription ventilerad softläderklädsel inkl. löstagbara textilmattor av premiummodell
• Progressiv hastighetsberoende servostyrning
• Växlingspaddlar i ratten (endast vid automatlåda)

Lite ytterligare info om vad som skiljer mellan olika årsmodeller finns här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1143157
av MickeO
andersuw skrev:Jag hade valt det jag köpte, det vill säga en D4 med den nyutvecklade fyrcylindriga VEA-motorn på 181 hk. Den motorn började monteras på framhjulsdrivna D4 mot slutet av årsmodell -14. Före dess finns bara den äldre femcylindriga varianten. Den nya D4-motorn är lite rappare än den äldre (181 istället för 163 hk) och enligt rätt samstämmiga uppgifter tystare och mer kultiverad i gången. Den är också något snålare.

Från någon gång 2014 har även den äldre raka 5:an (D4) 181hk - markant skillnad mot 163-varianten trots att det såvitt jag förstår är samma hårdvara men annan mjukvara. Dock är skatten ganska hög, ~3800, för AWD (aut som ju då är enda alternativet) så den är ju inte aktuell för TS.
Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]

Nja, slangen i sig är inte så böki[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]