Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steber
Hallå där.
I torsdags stannade bilen för frugan och nr jag kom dit så var den stendöd. Provade starta och den gick runt med inget hände. Då ploppade det upp att sotfiltret var fullt.
Jahapp... då har väl bilen gått in i något säkerhetsläge tänkte jag.
Bilen bärgades till skobes i Katrineholm.
Igår ringer dom upp mig och säger att Kamremen gått av och motorn rasat. Remmen har gått 6000 mil och är 2 år gammal. Märkligt tyckte jag men mekanikern påstår att motorn slitit av remmen pga det blev för högt motstånd i sotfiltret. Låter konstigt i mina amatöröron men jaja...

Sen gav han mig pris på motorbyte 78 900 kr. Då skulle han stoppa in en motor som gått 15 000 mil och kostade 25 000kr. Ska han ha 54 000 kr för jobbet?!?!
Stop på belägg sa jag! Jag ska kolla runt lite. Hoppas lite på att verkstaden här i Örebro som bytte kamrem kan hjälpa till på goodwil.

Men mina frågor är egentligen. Kan ett tätt sotfiltret orsaka motorras? Och borde man inte kolla om det kan räcka med att byta ut toppen och inte hela motorn?
av Daniel73
Har du inte försäkring?

Jag hade låtit dom byta motorn.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ja precis, hör med ditt f-bolag.

Sen är det alltid bra att skriva totalt antal mil med. Men hur som, lycka till och välkommen hit
Användarvisningsbild
av Derank
en 2011 har ju motorgaranti tills 17000mil ( tror jag det är ) om han har volvia
av Steber
Derank skrev:en 2011 har ju motorgaranti tills 17000mil ( tror jag det är ) om han har volvia
Jo det stämmer att det är motorgaranti till 17000mil. Men bilen har gått 23000 nu och remmen byttes vid 17000mil
Användarvisningsbild
av Momentum
Volvia

Maskinskadeförsäkringen ingår i halvförsäkringen och gäller för din Volvo om den är yngre än 8 år. Maskinskadeförsäkringen slutar gälla om bilen innan dess körts mer än 15 000 mil. Har du köpt din Volvo hos en svensk auktoriserad Volvoåterförsäljare är åldersgränsen 8 år och milgränsen 17 000 mil. När en av gränserna uppnåtts upphör försäkringen att gälla.

Villkoret för maskinskadeförsäkringen – här kan du läsa mer om hur försäkringen gäller.
Användarvisningsbild
av Derank
Steber skrev:
Derank skrev:en 2011 har ju motorgaranti tills 17000mil ( tror jag det är ) om han har volvia
Jo det stämmer att det är motorgaranti till 17000mil. Men bilen har gått 23000 nu och remmen byttes vid 17000mil
Ok, ja då är det inte mycket att göra, tyvär.
av Kimmen90
Vad finns det för garantier på kamrem? Två år tycker man en rem ska klara.

Tycker det låter skumt att filter orsakat ett ras och bilen aldrig varnat
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag byter gladeligen din motor för 53500
Ett prisförslag helt uppåt väggarna. Tidsåtgången är ca 12 timmar om man vet vad man gör, give or take.
Så runt 12-18k för själva jobbet. Sen byts det lämpligen oljor, remmar och det är säkert nåt glödstift och tätning som byts samtidigt, vilket på verkstad kan uppgå till ca 10 000 ytterligare. Kompletterat med hjulinställning för 1000kr.
Sotfilterfelkoden kan förstås betyda byte, även om det är sällsynt på femmor.
Hör med flera, men gå för guds skull inte till ”berras rep och mek”, om det inte är under rekommendation eller att du vet att dom är bra. Nog för att även en större kedja eller åf kan göra fel, men de lyssnar åtminstone när folk klagar.
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]