Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har fått en felkod på mina extraljus som heter :

CEM-B1C9014 Spolkrets relä extraljus. Generellt elektriskt fel. Kortsluten till jord eller öppen krets.

Jag får denna felkod antingen om aktiveringssladden är kopplad till relä eller er. Den skickar ej ut nån ström via denna men när den är kopplad till relä så lyser lampan på knappen blåt när jag slår på extraljuset men det bler inte nån ström på denna sladd och den går ej att ta bort denna felkod.

Bifogar en lånad bild på knappen.
n37u4l.jpg
n37u4l.jpg (49.51 KiB) Visad 2996 gånger
Om det är gjort som i min bil så skulle jag nog börja med att kolla ifall jorden från reläet som går till CEMen är skadad eller klämd någonetanns och ligger och jordar.
Det du kallar aktiveringssladden är det (86) styrningen från helljuset eller (85) jorden på reläet?
Hur går det? Har du fått det att fungera?

Reläspolens anslutning (85) ska vara ansluten till kabeln från CEM.
Reläspolens anslutning (86) ska vara ansluten till konstant plus (genom säkring)
Ingen anslutning till reläspolen ska vara ansluten till jord.
Observera att om släckdiod över reläspolen finns inbyggd får inte (85) och (86) förväxlas.
Camel skrev:Hur går det? Har du fått det att fungera?

Reläspolens anslutning (85) ska vara ansluten till kabeln från CEM.
Reläspolens anslutning (86) ska vara ansluten till konstant plus (genom säkring)
Ingen anslutning till reläspolen ska vara ansluten till jord.
Observera att om släckdiod över reläspolen finns inbyggd får inte (85) och (86) förväxlas.
Har du kopplingsshema på orginal reläet ?
Jag har bara vida 2014D men ej EWD så jag ser ej hur man kopplar.

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]