Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arne
Du behöver specialverktyg, inte så krångligt men verktyget kostar en slant och så behöver du ha tillgång till en hydraulpress. Detta med Bitemas pressverktygssats.
av least
mittjagrullar skrev:
Arne skrev:Du behöver specialverktyg, inte så krångligt men verktyget kostar en slant och så behöver du ha tillgång till en hydraulpress. Detta med Bitemas pressverktygssats.
Hej,

Tack för info!

Varför behöver man hydraulpress? Det är ett nav som jag köpt(http://m.mister-auto.se/sv/hjulnav/snr- ... 65.41.html)

Låter lite för jobbigt att göra själv...
Jag betalade 1800 kr för arbetet på en liten fristående verkstad.
Det tog dem (2 killar) 2 timmar att byta hjullagret fram.
Så helt enkelt är det inte ens om man har rätt utrustning.
av absinthe
Jag ringde min Volvoverkstad och frågade hur dem gjorde för att byta lagret. Han sa att de mest jobbet var att skruva lös hela spindeln. Sen la dem den i pressen med två halvmånar eller nått för att göra pressningen.

Jag monterade lös spindeln hemma och lämnade in den för att byta lagret. Kostade mig orginallagret + 500:- i jobb

Jag ringde även en Mekonomenverkstad och dem skulle göra hela jobbet för halva kostnaden som volvo sa utan att ta lös spindeln. Han skulle pressa lös det med en porto power på plats. Killen på volvo avrådde mig ifrån det för att det att lagret får fel tryck eller att lagret hamnar "kan" minska livslängden. Men det är kanske bara snack, men jag gick på det :)
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]