Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Har en -11 XC70 som jag behöver mera lyse på. Köpte en original extraljusmonteringssats, art#30796567, och påbörjade monteringen.

Allt gick bra tills att jag kom till punkten då plusmatningen skulle kopplas in i säkringshållaren under huven. Beskrivningen säger bara "lyft upp vänstra säkringshållaren och tryck fast kabelskon på plats xx"

Det är lögn i hel_ete att få upp den det som behövs för att komma åt säkringshållarens undersida. Punkten efter antyder att en massa pryttlar behöver monteras loss för att kunna lyfta upp säkringshållaren det som behövs men hur mycket pryttlar och vilka sägs inte.

Är det någon här som monterat denna sats själv och kan ge några ledtrådar.

Jag ska bara använda denna härva för styrning av en separat krets med egen plusmatning och relän för mina tre xenonextraljus. Skulle jag kunna ansluta originalhärvans plusmatning till en annan strömkälla, (har lediga stift i den separata säkringshållaren som säkrar extraljusreläna), utan att förvirra "datorn" i bilen.
(signalkabel in till kontaktstycke under handskfacket och knapp i instrumenteringen ska in precis som tänkt i satsens monteringsbeskrivning)

Tack på förhand // Simon
Jag monterade satsen för snart 2 år sedan, men bara kablarna, inte fästet.
Hade anvisningsnummer 31305894 version 1.1.
Vad jag minns (vilket inte är så mycket...) är att det var där vid punkt 29 -30 jag svor som mest.
"Vänd på den vänstra säkringshållaren". Ja då måste man ju få loss den först, tror jag petade isär hakarna med tunna mejslar eller något. Man får dra rätt mycket också för kablarna är korta. Minns det som att jag var tvungen att dra, bända, tvinga den så mycket i sida att det gick att pilla in kabel med hållare på plats. Att vända på säkringshållaren 180 grader är bara att glömma.
Har också för mig att jag fick skära ut en genväg i vänstra plastväggen, in till säkringshållaren för inkommande kabel, den räckte inte fram annars.
Och så punkt 30, "Sätt tillbaka muttern", ingenstans i beskrivning har man ju blivit ombedd att lossa den, men det kanske var så att den höll vänstra säkringshållaren?
Sorry att jag inte minns bättre. Hoppas någon annan har färskare info.
Jo kreativiteten flödade när det gällde att sammankoppla alla kraftuttryck jag kunde sedan tidigare och jag kom nog på ett par helt nya också.......

Jag fick loss säkringshållaren och kunde dra upp den ca 3cm, dvs precis så att jag kunde skymta nedre kanten på hållaren. Att vrida den ett enda dugg var omöjligt....... Jag är liiite sugen på att lägga in denna matning i andra säkringshållaren, den jag satt in själv, men det känns lite sisådär att köpa och montera originalmattan men inte göra det som det är tänkt.

Har tagit detta i etapper då jag haft tid så jag har inte dragit in sladden in till handskfacket än. Har fått tid på verkstan för motorvärmarmontering den 22a och funderar på att låta dom dra in den sladden när dom ändå drar in kupévärmaruttaget. Meeen det är långt till den 22a så risken är att jag lessnar på att vänta och monterar det också själv, drar in signalkabel och avbokar verkstadstiden =)

Edit. Jo förresten. Är det bara jag som lyckats ta loss grillen utan att lossa frontplasten alls? Andra gången jag skulle loss med den så provade jag och lyckades stoppa in fingrarna genom grillen och släppa på hakarna som håller grillen. Liiiiiite enklare än Volvos instruktion som innefattar att ta loss hela stötfångaren =D (inte för att jag gjorde så första gången heller, lossade bara plasten/nosen i ovankant)
Tydligen inte så många som labbat med detta själva.

En annan fråga i anslutning till detta. När kabeln som ska in i bilen ska anslutas till "huvuddatorn" står det att beroende på chassienummer ska stiftet in i olika plats i kontakstycket. Jag tycker att dom anger siffrorna lite märkligt i anvisningen jämfört med hur siffrorna ser ut på min bil
Gäller fordon som tillverkats t.o.m. chassinummer:
S80-122408
V70-140418
XC70-81468
Gäller fordon som tillverkats fr.o.m. chassinummer:
S80122409-
V70140419-
XC7081469-

Begriper jag rätt att då min bil har fem sista siffrorna i ch-numret 10374 så hör jag till den första kategorin? (röda)
Det är siffrorna 12-17 som är chassinumret, d.v.s. du måste ha en siffra till.
Det ser du på siffrorna till V70 o S80.
Jag gissar att du har 110374, och hör till kategori 2.
Min V70 2011 ligger nästan 5000 nummer in på kat 2.
Rättelse:50000 nummer ska det vara, strax under 190000
Det är ju det jag tycker är så mysko, att dom angett en siffra mindre för XC70 än dom andra. (för jag ctrl-C, ctrl_v ur monteringsbeskrivningen så det är inte jag som skrivit av fel)

Och ja, jag har 110374, menar du att det är före och efter nummer 081468 dom avser?
När dom skrev monteringsbeskrivningen hade dom inte hunnit så långt i nummerserien för XC70 att dom behövde skriva noll eller ett i den positionen i beskrivningen, för det fanns bara noll då.
Så du har en bil som faller under kategori 2, och kabeln ska in på pos 8, precis som i min bil.
Min monteringsbeskrivning anger precis samma siffror/chassinummer som din så jag begrep att du inte glömt en siffra.
Ja nu sitter grejerna där, och har gjort ett tag, men tydligen är det ett måste att vara in i systemet och aktivera Extraljusen. En bekant kopplade in sin "ful-Vida" i går och kom in i systemet men då han försökte starta extraljusfunktionen så avkrävdes vi en kod. Finns den koden att hitta någonstans eller är den individspecifik?

Har 12-15 mil till närmaste Volvoverkstad, annars hade det väl inte varit så farligt att svänga förbi och låta dom göra det.

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]