Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dieselvolvo
V70 D4 -14. Har kört värmaren via appen denna veckan, men imorses gick det inte starta. Försökte när ja kom ut till bilen med direktstart, men det blinkar snabbt ett par gånger bara...sen händer inget mer. Inga felmeddelanden. Är det att koppla in datorn som gäller?
av andersuw
Vilken temperatur var det där bilen stod? Värmaren startar inte om det är över 15 plus. Om det var kallare än så är det en god idé att läsa felkoder, med en läsare specifikt avsedd för bilen. Annars ger det inget.
av Dieselvolvo
andersuw skrev:Vilken temperatur var det där bilen stod? Värmaren startar inte om det är över 15 plus. Om det var kallare än så är det en god idé att läsa felkoder, med en läsare specifikt avsedd för bilen. Annars ger det inget.
Tackar för svar! Det var lite det ja funderade på också. Minns ej vad det stod i bilen imorses, men det stod 13 grader i appen....sen om det går att lita på, de vet man ju inte. Det går alltså inte att tvångsköra för att "varmköra" värmaren över 15+??
av andersuw
Det går att tvångsköra värmaren men då får man helt enkelt se till att kyla ned sensorn för yttertemperatur. :wink:
Användarvisningsbild
av Perra83
Tempen i appen är väl tagen från någon vädertjänst. Har haft VOC i tre bilar nu och tempen känns verkligen onödig. Bättre att man ser spänningen på batteriet eller så.
av Daniel73
För varmt
Urladdat batteri
För lite bränsle i tanken
av andersuw
Perra83 skrev:Tempen i appen är väl tagen från någon vädertjänst. Har haft VOC i tre bilar nu och tempen känns verkligen onödig. Bättre att man ser spänningen på batteriet eller så.
Ja det är SMHI som svarar för temperaturen man kan se i VoC-appen, inte någon sensor i bilen. Alltså kan det mycket väl skilja några grader vilket i det här fallet skulle kunna förklara varför värmaren inte startade. Därmed inte sagt att temp-indikationen man får via VoC-appen är värdelös. Jag använder den för att avgöra ungefär hur långt i förväg jag behöver starta värmaren för att få rimlig värme före avfärd.
av andersuw
Visst kan man ställa klockslaget om man vill. Men jag föredrar ofta att köra värmaren lite kortare tid än det ger för att spara batteriladdning. Har ofta korta körsträckor vintertid.

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]