- tis 29 aug 2017, 17:03
Jag sa' inte (och avsåg inte heller att säga) att CEM, som matar P-ljusen, är densamma för MY -08 som för MY -15. Så är definitivt inte fallet vare sig hård- eller mjukvarumässigt. Och visst, man kan aldrig så noga veta hur elektronik egentligen fungerar om man inte har fullständig information och det har ingen av oss i det här fallet. Men det jag sett här på forumet såväl som det VIDA kan berätta om det hela ger mig ingen anledning att tro att övervakningssystemet på P-ljuset ger upphov till blinkningar.
En möjlighet vore att P-ljusen matades via PWM, vilket skulle kunna ge flimmer eller snabbt blinkande med vissa dioder. Men PWM används inte i det här fallet enligt VIDA.
En annan möjlighet vore att strömmen slogs på och sedan av med omedelbar verkan på grund av för liten strömförbrukning och sedan på igen. Men det finns inget i VIDA som antyder att det funkar på det sättet heller och i så fall har ju Volvo gjort ett programmeringsfel. Det finns ju ingen rimlig anledning för systemet att oupphörligen testa på nytt sedan det väl konstaterat att det är fel på lampan eller lampa saknas.
Enligt VIDA bryts strömmen till P-ljusen först efter 100 körcykler med aktiv felkod för öppen krets (otillräcklig strömförbrukning) på P-ljuset. För att få tillbaka spänningsmatningen igen måste felkoden raderas. Men om detta hänt skulle P-ljusen förbli släckta, inte blinka.
Det här med att strömmen bryts efter 100 körcykler med aktiv felkod anges för övrigt också när det gäller skyltbelysningen på min MY -15. Men i det fallet vet jag att det inte stämmer eftersom jag testat. Strömmen förblir påslagen även efter 100 körcykler med aktiv felkod. Om samma sak gäller andra årsmodeller eller andra övervakade lampor vågar jag förstås inte svara på.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut