Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aeer
Har en fundering nu kanske det är petitesser men skulle vara glad att förstå hur det funkar
Fick punktering på ett hjul bak
1. Om jag sätter dit ett nytt bak så blir det en dimensionsskillnad som borde utjämnas av bakdifferentialen och skillnaden mellan axlarna blir halva skillnaden av rullomkretsskillnaden
2.däckfirman rekommenderade att jag skulle byta båda däcken på axeln men det (i mitt huvud) skulle bara förvärra rullomkretsskillnaden mellan axeln och det ev extra slitaget på haldexen skulle öka
Tänker jag fel eller finns det någon fördel att byta båda däcken bak (för haldexen)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Daniel73
Haldexen tar hänsyn till statiska skillnader i rullomkretsen så det är ingen fara.

Dock kan man få lite knepiga köregenskaper med olika slitna däck på samma axel.

Köp 2 nya däck och behåll det felfria som reservhjul på någon begagnad billig fälg
av Malmstroem
När jag fick punktering så bytte jag bägge däcken på den axeln. Nu ett par tusen mil senare har jag ännu inte fått några problem.

Haldex ska kunna hantera viss skillnaden mellan däckstorlek. Visst blir slitaget något mer, men i relation till risken att få dåligt väghållning skulle jag enkelt ta risken att öka slitaget på Haldexen.

Så vitt jag vet så har ingen tillverkare rekommendationer kring olika däckstorlek axelvis för Haldex. Permanent fyrhjulsdrivna bilar, t.ex. Audi med Torsendiff eller Volvo med visko har sådana rekommendationer.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Daniel73 skrev:Haldexen tar hänsyn till statiska skillnader i rullomkretsen så det är ingen fara.
Hur då menar du ? Haldexkopplingen ligger alltid i med ett visst restmoment, det gör att hastighetsskillnaden sliras bort i kopplingen. .

Senaste Gen 5 har ett lite högre restmoment, mindre lameller och saknar oljefilter så den är betydligt känsligare än tidigare generationer mot olika däcksdiameter.

Har man tex 2% skillnad på däcken och kör 20.000 mil med bilen så har en axel rullat 400 mil längre än det andra, det är lite som att bogsera bilen från Sverige till Marocco med en axel stillastående och den andra rullande. Visst håller det, men det blir ju onödigt slitage på lamellerna.
av Malmstroem
Har du två procents skillnad så är det ca 7 mm skillnad på mönsterdjupet. Då är verkligen det ena hjulparet helt slut, och det andra helt nytt. I så fall bör du nog fundera på fyra nya hjul. Inte för haldexens skull, men för väggreppet.

Men 2% skillnad så har du som sagt var 400 mils "bogsering". Men bogseringen går i då i under 2 km/h (det är få som har en snitthastighet över 100 km/h på sina bilar), vilket knappast torde slita ut haldexen. Realistiskt sett så har du mindre än halva belastningen -- dvs mindre än 200 mil med hyfsat under 1 km i "bogseringshastighet".

Visst ger det slitage -- men i min värld är det försumbart. Vi pratar om en våtlamellkoppling som kommer att vara öppen under absolut största delen av tiden. Visst har du en viss momentöverföring hela tiden, men det som sliter på haldexen är när den överför moment.

Du får en hastighetsskillnad på hjulaxlarna bara genom att svänga. Den torde vara lägre men inte extremt mycket lägre. Kanske man borde fundera på att låta bli att svänga för att spara på haldexen? :wink:
Användarvisningsbild
av apersson850
Restmomentet i kopplingen är ju framförallt oljan som driver mellan de tätt placerade lamellerna. Det är när oljan börjar trycka ihop lamellerna som slitaget blir större på dem.
av aeer
Tack för svaren dock är inte helt hundra på att jag förstod
Om jag byter båda hjulen bak o får enligt ert exempel 7 mm skillnad så får jag en 2% skillnad mellan axlarna som haldexen får ta
Om jag bara byter ett hjul bak så innebär det att skillnaden bara blir 1% och slitaget blir halverat?
För det sitter väl ingen diffbroms i bakaxeln som man måste tänka på?
Har xc70 sista årsmodellen automatlåda

Kalibreringsfunktionen som blinkar nu är det det som ställer in den statiska skillnaden som nämndes i första svaret?
Ursäkta ev dumma frågor

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
Byter du bara ett hjul kommer differentialen att ta halva skillnaden, så din matematik är korrekt. Det finns bara fattigmans diffbroms, alltså färdbromsarna som griper in och flyttar moment mellan höger och vänster sida. Men det gör de bara om det slirar ordentligt.

Kalibreringen som man behöver göra i nyare bilar har med lufttrycksövervakningen att göra. Däremot så lär sig bilens datorer hur fort hjulen snurrar när du kör, så att den kan skilja på vad som är rullomkretsberoende och vad som betyder att det slirar. Haldexkopplingen dras inte åt för de skillnader som bilen insett är normala, även om de skulle vara ganska stora. Däremot kan inte styrsystemet förhindra att lamellerna ligger tätt ihop även när de är urkopplade, och att de drar med varandra via oljan som lamellerna badar i.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Restmomentet i kopplingen är ju framförallt oljan som driver mellan de tätt placerade lamellerna. Det är när oljan börjar trycka ihop lamellerna som slitaget blir större på dem.
Nej, Inte på Gen5. Eftersom man numera bara har en oljepump med centrifugalreglerad återflödesventil låter man pumpen snurra i lågvarv under färd för att kunna få ett snabbare ingrepp när man drar på strömmen för fullt, det ger mera restmoment än tidigare versioner. Så har det i alla fall varit i mjukvaran jag kört.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Malmstroem skrev:Har du två procents skillnad så är det ca 7 mm skillnad på mönsterdjupet. Då är verkligen det ena hjulparet helt slut, och det andra helt nytt. I så fall bör du nog fundera på fyra nya hjul. Inte för haldexens skull, men för väggreppet.

Men 2% skillnad så har du som sagt var 400 mils "bogsering". Men bogseringen går i då i under 2 km/h (det är få som har en snitthastighet över 100 km/h på sina bilar), vilket knappast torde slita ut haldexen. Realistiskt sett så har du mindre än halva belastningen -- dvs mindre än 200 mil med hyfsat under 1 km i "bogseringshastighet".

Visst ger det slitage -- men i min värld är det försumbart. Vi pratar om en våtlamellkoppling som kommer att vara öppen under absolut största delen av tiden. Visst har du en viss momentöverföring hela tiden, men det som sliter på haldexen är när den överför moment.

Du får en hastighetsskillnad på hjulaxlarna bara genom att svänga. Den torde vara lägre men inte extremt mycket lägre. Kanske man borde fundera på att låta bli att svänga för att spara på haldexen? :wink:
Slitage är nog inte så stort. Men i Gen5 gjorde man detta:
-Ökade restmomentet,
-Halverade oljevolymen
-Krympte lamellerna
-Tog bort oljefiltret som renar bort slitmaterial från lamellerna som ju så klart hamnar direkt i oljan och pumpen får jobba med.
Ingen av dessa åtgärder gör ju Gen5 mera tålig mot slitage, tvärt om.

Jag har bytt pumpen en gång och tycker det är en bra ide att byta oljan i HAldexen ibland och försöka att alltid hålla alla hjulen lika stora.

På tidigare bilar med tidigare Haldexversioner har jag aldrig funderat på detta.
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]