Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av brange
Hej,

Köpte en V70 T4F 2011 i februari och har varit väldigt nöjd med den.
Men nu upptäckte jag att det läcker in vatten så att det rinner ner till golvmattan på förarsidan när det regnar.
Först trodde jag bara att det blev blött där för att jag drog in vatten med skorna (och svor över hur dåligt det var med textilmattor ..) men nu har jag insett att det faktiskt läcker in.

Bifogat två bilder där man ser att vattnet rinner
IMG_0339.jpg
bild 1
IMG_0339.jpg (1.23 MiB) Visad 6111 gånger
IMG_0338.jpg
bild 2
IMG_0338.jpg (1.45 MiB) Visad 6107 gånger

Någon som har varit med om något liknande eller har något tips på vad man kan kolla?

Misstänker att man kan ta bort panelen som man ser i bild 1, vet dock inte riktigt hur den sitter fast. Vill inte slita för mycket, rädd att dra sönder fästanordningen.

En idé jag har är att dräneringshålen fram är igensatt (bilen står parkerad under en björk, mycket pollen och löv), men jag hittar inga hål att rengöra, någon som vet vart dom sitter?
Kolla så rutan sitter fast. Om du trycker lite i kanterna på rutan, inifrån, och ser att den lyfter från karossen, då är det inte som det ska. Detta är ett kardinalfel på de här modellerna. De limmade inte på rätt sätt på fabriken, och så efter en tid börjar rutan släppa. Jag hade samma problem på min 2012:a, fast där kom det i mitten, vid backspegeln.
Efter byte av ruta håller det tätt.
Kan vara att det läcker in genom limningen som håller vindrutan på plats. Tryck på rutan inifrån och ut och se om den rör sig någonstans. Går att få den utbytt på garanti, i alla fall om det är originalrutan.

Edit: apersson850 hann före! :lol:
Tack för snabbt svar!

Det verkar inte riktigt sitta fast i överkanten.
IMG_0359.jpg
bild 3
IMG_0359.jpg (931.43 KiB) Visad 6104 gånger
På vissa ställen så verkar inte rutan sitta fast "ovanför" gummilisten i bild3, och på vissa ställen verkar den inte sitta fast under gummilisten.

Här finns en liten film med https://drive.google.com/file/d/0B_GG8V ... sp=sharing

Känns inte som om jag har någon garanti kvar?

Vart hade ni vänt er?
Till en Bilia verkstad?
Det är rutans liming som läcker.

Man behöver inte byta rutan, Jag har fått min urmonterad och fastlimmad igen 3 ggr pga läckage.
brange skrev:Tack för snabbt svar!

Det verkar inte riktigt sitta fast i överkanten.
IMG_0359.jpg
På vissa ställen så verkar inte rutan sitta fast "ovanför" gummilisten i bild3, och på vissa ställen verkar den inte sitta fast under gummilisten.

Här finns en liten film med https://drive.google.com/file/d/0B_GG8V ... sp=sharing

Känns inte som om jag har någon garanti kvar?

Vart hade ni vänt er?
Till en Bilia verkstad?
Jag fick min ruta utbytt och min är en 2010:a och hade gått ca 27000 mil vid bytet i våras. Min läckte på flera ställen i ovankant av rutan.
Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]